بهترین نرم افزارهای بک آپ گیری Ubuntu و Linux Mint

بهترین نرم افزارهای بک آپ گیری Ubuntu و Linux Mint
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 3101 دسته بندی: لینوکس

در این مطلب قصد بررسی چند ابزار برتر Backup با محیط گرافیکی روی سیستم عامل های Ubuntu  و Linux Mint  را داریم. همچنین این ابزارها قابلیت نصب روی نسخه های مختلف Ubuntu شامل Lubuntu,Kubuntu و Xubuntu و دیگر مشتقات این سیستم عامل مانند Elementary OS و Zorin OS را نیز دارند.


۱- Deja Dup

Deja Dup یک ابزار متن باز قدرتمند برای کاربرد شخصی است که پروسه بک آپ گیری را برای شما بسیار آسان می کند.
 Deja Dup از راهکار duplicity بهره می برد و قابلیت بک آپ گیری روی فضای Local، Remote و یا Cloud مانند Google Drive  را نیز پشتیبانی می کند. این ابزار اطلاعات شما را برای انتقال امن تر رمز نگاری کرده و برای سرعت بخشیدن به انتقال بک آپ آن را فشرده نیز میکند.

برای نصب Deja Dup روی Ubuntu و Linux Mint از دستور زیر استفاده کنید:

$ sudo apt install deja-dup

همچنین میتوانید این ابزار را به عنوان snap هم نصب کنید:

$ sudo snap install deja-dup --classic 

 

۲- Grsync

Grsync یک رابط گرافیکی متن باز ساده و کارآمد برای ابزار مشهور Rsync  است. اگرچه در حال حاضر این رابط تنها بخش کوچکی از ویژگی های rsync  را پشتیبانی می کند اما به هر حال برای اموری مانند همگام سازی دایرکتوری ها، فایلها و ایجاد بک آپ کاملا کارایی دارد. Gsync با رابط کارآمدی ارائه شده که از ذخیره سازها در Session های مختلف پشتیبانی می کند ( قابلیت ساخت و انتخاب Session را دارید).

برای نصب Grsync میتوانید از دستور زیر استفاده کنید:

$ sudo apt install grsync


۳- Timeshift

Timeshift یک ابزار لینوکسی قدرتمند برای بک آپ گیری و باز گردانی سیستم است که نیاز به مقداری زمان برای نصب دارد. از این ابزار برای تهیه اسنپ شات از فایل سیستم ها در دو حالت: RSYNC و BTRFS استفاده می شود. در حالت پیش فرض اسنپ شات به دلیل اینکه فقط برای حفاظت از فایل های سیستمی طراحی شده، شامل user data نمی شوند.

Timeshift دارای ویژگی زمانبندی اسنپ شاتها است، به صورت های مختلفی مانند بک آپ گیری ساعتی،روزانه،هفتگی،ماهانه یا در هنگام بوت شدن. شما میتوانید اسنپ شاتهای گرفته شده را در حین کار روی سیستم  از CD یا USB بازگردانی کنید، همچنین این ابزار از راهکار بازگردانی به صورت پرانکنده نیز پشتیبانی می کند.

 

شما می توانید پکیج Timeshift را که در Lanchpad PPA برای Ubuntu موجود است را با استفاده از دستور زیر نصب نمایید:

$ sudo add-apt-repository -y ppa:teejee2008/timeshift

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get install timeshift

 

۴-Back In Time

Back in Time یک ابزار ساده و متن باز برای استفاده روی لینوکس های دسکتاپی است. این ابزار دارای اپلیکیشن   Backintime-qt  به عنوان رابط گرافیکی است که روی دسکتاپ های بر پایه Gnome و KDE قابل اجرا است.

بک آپ های ذخیره شده توسط این ابزار به صورت بدون رمز نگاری و آشکار هستند تا قابل باز گردانی توسط ابزارهای دیگر هم باشند. در کنار آن مالکیت فایلها، گروهها و همچنین دسترسی های مربوطه درون فایلی جداگانه به نام fileinfo.bz2 ذخیره می شود.


 

پکیج Back in Time در Ubuntu repositories موجود است و شما میتوانید از روش زیر آن را نصب کنید:

$ sudo apt-get install backintime-qt4

 

۵- UrBackup

در انتها به ابزار متن باز و قدرتمند UrBackup می رسیم که نصب ساده ای نیز دارد. برخلاف اغلب ابزارهایی که تا به حال بررسی کردیم، UrBackup از ساختار Client/Server بهره می برد. این ابزار دارای ساختار کلاینت قابل تنظیم برای سیستم عامل های Linux، FreeBSD و Windows است.

UrBackup همچنین دارای ویژگی بک آپ گیری متناوب از فایلهای استفاده شده روی سیستم عاملهای Windows و Linux است.

این ابزار دارای رابط وب برای مدیریت کاربران است که وضعیت کاربران، فعالیت های در حال انجام و آمار را برای شما نمایش می دهد.

محدودیت UrBackup استفاده آن تنها از فایل سیستم NTFS برای ایمیج گیری است که مربوط به Windows client است.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید