آیا یادگیری زبان دارت (Dart) سخت است؟

آیا یادگیری  زبان دارت (Dart) سخت است؟
تاریخ انتشار: 1 هفته پیش تعداد بازدید: 54 دسته بندی: عمومی

دارت یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا و مبتنی بر کلاس است که برای ایجاد اپلیکیشن استفاده می‌شود. متن‌باز است و سینتکس به C-style دارد. گوگل دارت را در سال 2011 توسعه داد تا امکان تولید رابط‌های کاربری front-end برای اپلیکیشن‌های وب و موبایل را فراهم کند.این روزها که همیشه یک برنامه برای همه چیز وجود دارد، متخصصان فناوری مزایای زیادی را در یادگیری Dart به عنوان زبان اول خود می‌یابند زیرا به شما امکان می‌دهد برنامه‌های سریع و ریسپانسیو ایجاد کنید. جای تعجب نیست که بیش از 900 شرکت تنها در سال 2024 از دارت به عنوان یک ابزار زبان برنامه نویسی استفاده کردند.


با این حال، این سوال مطرح می‌شود: آیا یادگیری دارت آسان است؟ پاسخ به این سوالات همان چیزی است که دارت را به یک زبان برنامه نویسی محبوب برای شروع تبدیل کرده است.

چه چیز یادگیری دارت را آسان می‌کند؟

  • سینتکس آشنا

سینتکس تمیز دارت و شباهت زیاد به جاوا، سی و جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بدون منحنی یادگیری شیب‌دار از آن استفاده کنند. به طور همزمان یک زبان type-safe مانند جاوا و یک زبان برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت است.

  • تایپ انعطاف پذیر

دارت یک زبان استاتیک تایپ و type-safe است. انواع متغیرهای آن در یک زمان کامپایل بررسی می‌شوند و کیفیت کد مختصر و تمیزتر، کاهش خطاهای زمان اجرا و به طور کلی تشخیص کارآمد خطا را ممکن می‌سازد.

  • مستندات مختصر

به لطف مستندات دقیق و سازمان یافته، درک دارت برای مبتدیان آسان است. دستورالعمل‌ها، اسناد کتابخانه، مقدمه‌ای بر ویژگی‌های اصلی دارت و دستورالعمل هایی در مورد نحوه نوشتن کد دارت ناهمزمان به هر سوالی که دارند پاسخ می‌دهند.

  • کتابخانه استاندارد

کتابخانه هسته دارت طیف گسترده‌ای از ابزارها، از جمله API های مفید برای وظایف مربوط به مجموعه‌ها، دستکاری رشته‌ها و سایر عملیات‌ها را ارائه می‌دهد. هر چیزی که برای کارهای برنامه نویسی روزمره نیاز دارید، مانند کار بر روی مجموعه‌ای از اشیاء، انجام محاسبات، و رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها، در دسترس هستند. دارت همچنین فهرستی از کتابخانه‌های اصلی خود دارد که بر روی تمام پلتفرم‌های دارت کار می‌کنند.

  • برنامه نویسی ناهمزمان

دارت دارای پشتیبانی برنامه‌نویسی ناهمزمان (asynchronous) داخلی است که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد در طول کارهایی که در غیر این صورت باعث تاخیر می‌شوند، پاسخگو باقی بمانند. این امکان پذیر است زیرا می‌تواند عملیات  non-blocking را انجام دهد. برای مبتدیان مدیریت همزمانی مفید خواهد بود زیرا به پیچیدگی زبان‌های دیگر نیست.

  • ادغام با فلاتر

Flutter یک کیت توسعه نرم افزار رابط کاربری محبوب است که به شدت به دارت متکی است. شاید قبلا متوجه شده باشید که چگونه هر جستجو در مورد دارت با چیزی در مورد فلاتر همراه است. این ابزار دلیل خوبی است. توسعه دهندگان می‌توانند نتایج فوری تغییرات کد خود را به دلیل ویژگی hot reload فلاتر مشاهده کنند. مبتدیان می‌توانند در هنگام آزمایش نیز از حلقه instant feedback استفاده کنند.

  • برنامه نویسی مدرن

دارت دارای ویژگی‌های برنامه‌نویسی مدرن است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدهای قوی و آسان بنویسند، از جمله پارامترهای اختیاری و نام‌گذاری شده، null safety و غیره. همچنین امکان استفاده مجدد از کد را با ترکیب رفتارهای چندین کلاس فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها دارت را قدرتمند و سازگار با توسعه‌دهندگان می‌سازد.

  • پشتیبانی از منابع و ابزار

دارت بیش از یک جامعه قوی و فعال از متخصصان در دسترس برای کمک و پاسخ به سوالات برای مبتدیان ارائه می‌دهد. همچنین پشتیبانی ابزار با IDE هایی مانند Visual Studio Code و IntelliJ IDEA را ارائه می‌دهد. می‌توانید ویژگی‌هایی مانند تکمیل کد، اشکال‌زدایی و بررسی خطا را بیابید که عیب‌یابی کد را برای مبتدیان آسان می‌کند.

زبان برنامه نویسی دارت

 

استفاده از دارت در برنامه‌های دنیای واقعی

دارت در بین حرفه ای‌ها در توسعه موبایل محبوب‌ترین است، اما این تنها دامنه ای نیست که می‌توان از آن استفاده کرد. جاهای مختلفی وجود دارد که Dart در برنامه‌های دنیای واقعی استفاده می‌شود.

  • توسعه اپلیکیشن موبایل

در اینجا بیشتر در مورد Flutter خواهید شنید، زیرا بسیاری از نکات و ترفندهای Dart وجود دارد که به طور گسترده در فریمورک Flutter برای ایجاد برنامه‌های تلفن همراه کراس پلتفرم برای iOS و Android استفاده می‌شود. ویژگی  hot reload دارت امکان تکرار سریع رابط کاربری را فراهم می‌کند که پالایش برنامه‌های موبایل را کارآمد می‌کند. برخی از نمونه‌های معروفی که ممکن است برایتان آشنا باشد عبارتند از Google Ads، Alibaba و Reflectly.

  • توسعه وب

استفاده از Dart می‌تواند به شما در ساخت اپلیکیشن‌های وب تعاملی و پاسخگو کمک کند. از طریق فلاتر، Dart را می‌توان در جاوا اسکریپت کامپایل کرد. دارت شی‌گرا است. بنابراین، نگهداری برنامه‌های کاربردی وب بزرگ آنقدرها هم مشکل نیست. علاوه بر این، دارت دارای یک فریمورک وب به نام AngularDart است که شبیه Angular برای جاوا اسکریپت است، اما از دارت به عنوان یک زبان استفاده می‌کند، بنابراین اگر با آن آشنایی دارید، مدت زیادی طول نمی‌کشد تا به آن دسترسی پیدا کنید. برخی از نمونه‌ها Google Ads و پلتفرم‌های بازاریابی هستند.

  • توسعه سمت سرور

دارت یک مزیت بزرگ در رابطه با توسعه backend   سمت سرور ارائه می‌دهد؛ توسعه دهندگان می‌توانند جاوا اسکریپت را برای توسعه فرانت کامپایل کنند. این برای حفظ یک زبان ثابت در یک پشته مفید است. از فریمورک‌های سمت سرور مانند Angel نیز می‌توان برای ساخت API‌های RESTful و وب سرویس‌ها استفاده کرد.

  • توسعه بازی

ویژگی‌های Dart آن را برای توسعه بازی بسیار مفید می‌کند، مانند اکوسیستم گسترده ارائه شده توسط Flutter که هم توسعه دهندگان مبتدی و هم با تجربه Flutter می‌توانند بازی های تعاملی بهینه سازی شده برای عملکرد ایجاد کنند.

بازی‌های دو بعدی و سه بعدی را می‌توان از طریق دارت تولید کرد و هدف قرار دادن چندین پلتفرم به دلیل ویژگی‌های کراس پلتفرم فلاتر مشکلی ندارد. تست و دیباگ وظایفی هستند که با طیف وسیعی از فریمورک‌ها و ابزارهای تست دارت آسان‌تر می‌شوند. تستcover unit ، تست یکپارچه سازی و تکنیک های دیباگ خاص برای توسعه بازی تنها چند مورد هستند.

  • نمونه سازی و آزمایش

شهرت دارت برای کارایی بالا و انیمیشن‌های روان در طول نمونه سازی مفید است زیرا سرعت در فرآیند تست قربانی نمی‌شود. تست تعاملات و انتقال‌های کاربر در UI نیز کارآمد است زیرا دارت انیمیشن‌های پاسخگو و روان را تضمین می‌کند.

کتابخانه Flutter ویجت‌های کدنویسی از پیش ساخته شده اکثر عناصر رابط کاربری مورد نیاز برای توسعه برنامه را پوشش می‌دهد، بنابراین استفاده از Dart برای سفارشی‌سازی و گسترش این ویجت‌ها، انعطاف‌پذیری بسیار مورد نیاز را در آزمایش فراهم می‌کند. ادغام با ابزارهای طراحی معمولی مانند Figma و Adobe XD به طراحان اجازه می‌دهد تا با توسعه دهندگان همکاری و نمونه‌های اولیه (prototype ) را به طور موثر به کد کار تبدیل کنند.

در نهایت، مقیاس پذیری یک جنبه مهم از نمونه سازی است. ماهیت قوی دارت تضمین می‌کند که کد نوشته شده در مرحله نمونه سازی می‌تواند با رشد پروژه گسترش یابد و به نمونه‌های اولیه اجازه می‌دهد تا به راحتی در برنامه‌های فول پروداکشن مقیاس شوند.

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که می‌توانید سیستم عامل لینوکس را روی آن نصب نمائید.
خرید وی پی اس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

جمع‌بندی

Dart با وجود افسانه‌هایی که می‌گویند جایگزین جاوا اسکریپت می‌شود یا یادگیری آن دشوار است همچنان بالا باقی می‌ماند. یادگیری دارت اولین قدم برای توسعه فلاتر است که آن را به یک انتخاب محبوب در صنعت تبدیل می‌کند.
دارت یک زبان  client-optimizedمفید است که سینتکس واضح، پشتیبانی ابزار عالی، مستندات گسترده و سازگاری آن را دلیل انتخاب محبوب در بین مبتدیان و متخصصان کرده است.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید