پردازنده های Sapphire Rapids اینتل

پردازنده های Sapphire Rapids اینتل
تاریخ انتشار: 1 سال پیش تعداد بازدید: 911 دسته بندی: دامنه

شرکت اینتل به تازگی درباره پردازنده‌های نسل جدید خود با نام Sapphire Rapids اطلاعاتی منتشر کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های آن می پردازیم.


اینتل اعلام کرد که پردازنده‌های Sapphire Rapids مقیاس‌پذیر نسل چهارم Xeon اینتل می‌توانند عملکرد بسیار خوبی را به واسطه حافظه HBM2E در فضاهای کاری سنگین دریافت کنند.

 

 



پردازنده‌های Sapphire Rapids با بسته‌بندی HBM2E  در مقایسه با پردازنده‌های موجود AMD EPYC 'Milan' و Intel Xeon Scalable 'Ice Lake' حدود 2.8 برابر سریع‌تر هستند.  مهمتر از آن، اینتل به اندازه کافی مطمئن است که بگوید محصولات آینده آن دو برابر سریعتر از نسل بعدی پردازنده هایEPYC  با نام AMD 'Milan-X'  است.

رئیس گروه سیستم‌های محاسباتی و گرافیک شتاب‌دهنده اینتل، Raja Koduri درباره ویژگی اصلی نسل جدید پردازنده های اینتل گفت:

آوردن حافظه HBM2E به بسته Xeon پهنای باندی مشابه پهنای باندGPU به فضای کار CPU ها اضافه می کند. این قابلیت به اپلیکیشن هایCPU ، مقداری در حدود ۴ برابر بیشتر پهنای باند حافظه عرضه می کند. در ضمن این اپلیکیشن ها برای استفاده از این مزیت نیازی به تغییر کد ندارند.

 

 

 

اینتل برای اثبات نظر خود، بنچمارک OpenFOAM(CFD) را انتخاب و آن را روی CPU های مقیاس پذیر موجود Xeon Scalable Ice Lake-SP و همچنین نمونه پیش تولیدی از حافظه Sapphire Rapids اجرا کرد. این مقایسه نشان داد که پردازنده های پیش تولیدی Sapphire Rapid به همراه HBM برتری بسیار زیادی نسبت به پلتفرم های حال حاضر خواهند داشت.
تفاوتی که HBM2E بر روی پکیج همراهش به ارمغان می آورد در واقع بسیار قابل توجه است: در حالی که یک Sapphire Rapids معمولی حدود 60٪ سریعتر از Ice Lake-SP است، یک Sapphire Rapids مجهز به HBM2E عملکرد فوق العاده ی 180٪ را ارائه می دهد.

 

 

عملکردهایی اینچنین که توسط شرکت ها ارائه می شود باید توسط آزمایش کنندگان مستقل نیز تأیید شود (به ویژه با توجه به این واقعیت که برخی از نتایج بنچمارک ها  کاملا تصویری متفاوت ارائه می کند)، اما به نظر می رسد اینتل در مورد پردازنده های Sapphire Rapids مجهز به حافظه HBM2E بسیار خوش بین است.

افزودن حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی HBM2E پهنای باند موجود برای پردازنده Intel Xeon 'Sapphire Rapids' را به تقریباً ۱.۲۲ ترابایت بر ثانیه یا چهار برابر در مقایسه با CPU استاندارد Xeon 'Sapphire Rapids' که مجهز به هشت کانال DDR5-4800 باشد افزایش می دهد. این نوع افزایش برای بارهای کاری وابسته به پهنای باند حافظه، مانند CFD، بسیار مهم است. جذاب‌تر این است که توسعه‌دهندگان نیازی به تغییر کد خود برای استفاده از این پهنای باند ندارند، با این فرض که سیستم Sapphire Rapids HBM2E به درستی پیکربندی شده است و حافظه HBM2E در حالت مناسب کار می‌کند.
اینتل پردازنده های Xeon Scalable 'Sapphire Rapids' خود را با حافظه داخلی HBM2E در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید