تفاوت بین ویندوز و ویندوز سرور چیست؟

ویندوز
تفاوت بین ویندوز و ویندوز سرور چیست؟
تاریخ انتشار: 2 ماه پیش تعداد بازدید: 114 دسته بندی: سرور

ویندوز و ویندوز سرور دو لاین سیستم عامل متفاوت از مایکروسافت هستند که برای اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. در این مطلب به معرفی ویژگی‌های هر کدام از این دو محصول مایکروسافت خواهیم پرداخت و در جدولی آنها را با هم مقایسه خواهیم نمود.


هدف اصلی

  • ویندوز(Windows): این سیستم عامل کاربران نهایی را هدف قرار داده و فعالیت‌های روزانه مانند  وب‌گردی، بازی، لذت بردن از محتوای چند رسانه‌ای و ویرایش اسناد را انجام می‌دهد. از نمونه‌های این سیستم عامل می توان به ویندوز 10 و ویندوز 11 اشاره کرد.
  • ویندوز سرور: این سیستم برای محیط‌های تجاری مهندسی شده است که مدیریت شبکه‌ها، سرورهای وب، پایگاه‌های داده و برنامه‌هایی را که به قابلیت اطمینان، امنیت و مقیاس‌پذیری قوی نیاز دارند، را انجام می‌دهد. نسخه‌ها شامل ویندوز سرور 2016، 2019 و 2022 است.

توابع و ویژگی‌های اصلی

  • ویندوز(Windows): معمولا دارای تعداد زیادی ویژگی برای بهبود تجربه کاربری است، مانند رابط Aero، Cortana، فروشگاه برنامه  Windows Store، پشتیبانی Direct3D از بازی‌ها و غیره.
  • ویندوز سرور (Windows Server): بر مدیریت منابع شبکه، امنیت و عملکردهای سرور تمرکز دارد. شامل ابزارهای مجازی سازی (Hyper-V)، Active Directory  برای مدیریت کاربر و منابع، ادغام با Azure AD و ابزارهای قدرتمند برای امنیت و مدیریت داده‌ها می‌باشد.

عملکرد و ثبات

  • ویندوز(Windows): بهینه‌سازی شده برای ارائه عملکرد خوب در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، اگرچه ممکن است از منابع سیستم برای کارهایی استفاده کند که به عملکردهای سرور مرتبط نیستند.
  • ویندوز سرور (Windows Server): برای به حداکثر رساندن ثبات، امنیت و عملکرد برای عملکرد مداوم سرور تنظیم شده است که شامل بهینه سازی‌هایی برای مدیریت تعداد زیادی از اتصالات همزمان و مدیریت مقادیر زیادی داده است.

هزینه

  • ویندوز(Windows): معمولا با کامپیوتر شخصی یا به عنوان یک محصول مستقل با قیمت به نسبت مقرون به صرفه برای کاربر نهایی فروخته می‌شود.
  • ویندوز سرور (Windows Server): دارای لایسنس بر اساس تعداد کاربران یا پردازنده‌ها و هزینه‌های قابل توجهی بیشتر است که نشان دهنده استفاده تخصصی آن در محیط‌های تجاری است.

ارتقا و کمک

  • ویندوز(Windows): به‌طور منظم به‌روزرسانی‌هایی را هم برای ویژگی‌ها و هم برای امنیت دریافت می‌کند که برای همه کاربران قابل دسترسی است.
  • ویندوز سرور (Windows Server): به روز رسانی‌ها بیشتر بر امنیت و ثبات تمرکز دارند تا افزودن ویژگی‌های جدید. این سیستم‌ها دوره‌های پشتیبانی طولانی‌تری دارند که برای شرکت‌ها مهم است.
سرور مجازی ویندوز یک ماشین مجازی کامل است که امکان نصب نسخه‌های مختلف ویندوز سرور روی آن وجود دارد.
خرید سرور مجازی ویندوز در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

مقایسه در قالب جدول

ویندوز ویندوز سرور
برای استفاده در کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ و تبلت ایجاد شده است مناسب برای محیط‌های سرور
رابط کاربر پسند با ویژگی‌های بصری ارائه می‌کند عملکرد، مقیاس‌پذیری و ابزارهای مدیریتی بهبود یافته را ارائه می‌کند
از چرخه انتشار مکرر نسخه های جدید با ویژگی های جدید هر شش ماه استفاده می کند. تمرکز بر ثبات، سازگاری و خدمات طولانی مدت
سازگار با اکثر برنامه های کاربردی مصرف کننده و تجاری پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی سرور و نرم افزار سازمانی
تمرکز بر مصرف کنندگان فردی، موسسات آموزشی و مشاغل با تمرکز بر متخصصان فناوری اطلاعات، مدیران سیستم و سازمان ها
متمرکز بر امنیت در سطح کاربر و وظایف محاسباتی شخصی ارائه قابلیت های شبکه پیشرفته و کنترل منابع
شامل ویژگی های امنیتی مانند Windows Hello و Windows Defender است. شامل اقدامات امنیتی قوی و پشتیبانی از راه حل های اضافی
مناسب برای کارهای محاسباتی شخصی و شبکه های کوچک مناسب برای محیط های سرور در سطح سازمانی
ابزارهای مدیریت راحت و به روز رسانی منظم برای راحتی کاربر ابزارهای جامع برای مدیریت سرور فراهم می کند
قابلیت استفاده، خلاقیت و اتصال دستگاه‌های مختلف را افزایش می‌دهد. عملکرد، مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان عملیات حیاتی تجاری را بهبود می‌بخشد

 

هر دو سیستم با توجه به نیازها و ترجیحات کاربر متفاوت طراحی شده‎اند. بنابراین مهم است که سیستمی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای فعالیت یا تجارت خاص شما مطابقت داشته باشد.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید