معرفی انواع خمیر سیلیکون

معرفی انواع خمیر سیلیکون
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 7105 دسته بندی: عمومی

در این مقاله با خمیر های حرارتی یا خمیر سیلیکون آشنا می شویم و پس از آن به سراغ معرفی انواع آنها و کاراییشان می رویم.


اهمیت خمیرهای حرارتی زمانی بیشتر مشخص است که تراشه تحت فشار زیادی قرار دارد. در زمانی که پردازنده تحت فشار شدید است حرارت ناشی از انجام محاسبات بالا رفته و متعاقبا نیاز به خنک سازی نیز بسیار بیشتر خواهد بود. معمولا روی پردازنده ها یا بخش هایی که نیاز به خنک سازی دارند یک لایه آلومینیومی یا مسی قرار داده می شود که گرما را زودتر تخلیه کند. اما تنها با نصب هیت سینک روی پردازنده یا بخش مورد نظر و خنک سازی هیت سینک امکان تخلیه حرارت وجود ندارد. در این زمان نقش کلیدی اتصال بخش هیت سینک و بدنه خارجی تراشه یا پردازنده به عهده ماده ای به نام خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون است که نقش اصلی را در هرچه سریعتر منتقل شدن گرما ایفا می کند.
با هم به بررسی مدل های مختلف و کاربردهای هر کدام می پردازیم.

 

خمیرهای حرارتی به دلیل ترکیبات مختلفی که در ساختشان مورد استفاده قرار گرفته به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. این دسته بندی ها بر اساس فاکتورهایی از جمله: ترکیب ساخت، سفنتی، ظرفیت حرارتی و مهمتر از همه رسانایی آنها است. نسبت موارد ذکر شده و رسانایی مواد به کار گرفته شده باعث تغییر در ساختار ظاهری خمیر نیز می شود.
خمیرهای موجود به دو دسته اساسی تقسیم می شوند. این دسته بندی ها شامل: رسانایی و نا رسانایی الکتریکی هستند. همچنین به صورت دیگری نیز قابل شناسایی هستند، خمیر های بر پایه فلزات، سرامیک و همچنین کربون.
خمیرهای رسانای الکتریسیته باید به دقت استفاده شوند چون در غیر اینصورت امکان ایجاد جریان الکتریکی در نقطه ای نا خواسته را دارند که می تواند باعث ایجاد خرابی و یا شوک برقی نیز شود.

در مواردی که ترکیب شامل طلا، نقره یا مس است، وجود این عناصر باعث افزایش عمر قطعه می شود که در اغلب موارد نیز طول عمر قطعه بسیار مهم است.

 


خمیرهای حرارتی دارای ترکیبات فلزی
خمیرهای حرارتی که دارای فلز در ترکیبشان هستند بسیار مناسب دستگاههایی هستند که به سرعت گرم می شوند و گرایش به گرمای زیاد در آنها بسیار بالا است. مانند کنسولهای بازی و یا سرور ها.
همچنین در برخی مواقع از خمیر سرامیک به همراه فلزات استفاده می شود تا نوسان دمای بیشتری ایجاد شود.
بزرگترین مشکل این دسته امکان ایجاد شوک الکتریکی یا انتقال الکتریسیته به نقطه ای نا خواسته است.


خمیر حرارتی بر پایه سرامیک
خمیرهای حرارتی بر پایه سرامیک در رده بندی کارایی پس از خمیرهای بر پایه فلزات دارای رتبه دوم با کمی اختلاف قرار می گیرند. در ضمن این خمیرها رسانای الکتریکی نیستند که می تواند نکته بسیار مهمی باشد.
این خمیرها بسیار مناسب پردازنده هایی هستند که به راحتی داغ می شوند و تحت فشار بالایی کار می کنند. بدون شک انتقال حرارتی این خمیرها بسیار خوب است.

 


از نظر قیمتی نیز خمیرهای سرامیکی بسیار مقرون به صرفه هستند. اگر تازه کار هستید بهتر است در ابتدا با همین خمیرهای سرامیکی شروع کنید.


خمیرهای بر پایه کربون
این خمیرها دارای ترکیبات کمی از فیبر کربون هستند که کارایی آن را تا مقدار زیادی بالا می برد. نا رسانایی این خمیرها دلیل ایمنی بالای آن است که به همین دلیل قیمت بالای آن توجیه پذیر است. برخی خمیرهای حرارتی در کنار ترکیبات فیبر کربونی اغلب دارای پودر الماس نیز هستند. این مورد باعث می شود که به کلی داستان تغییر کند و این خمیر ویژه ی گران قیمت دارای رسانایی گرمایی بالایی شود که با این خصوصیت بتواند حرارت را به راحتی انتقال دهد.
 خمیرهای دارای پودر الماس حاوی مقادیر بسیار ریز و میکروسکوپی الماس هستند. این ذرات سطح شما را خراش نخواهند داد اما جای خالی را پر خواهند کرد. گفتنی است خمیر های داری این ذرات دارای قیمت بسیار گرانی هستند.

 

خمیرهای مایع بر پایه فلز
این خمیرها بسیار گران هستند اما در صورتی که سلامت پردازنده یا قطعه برای شما اهمیت بسیاری دارد بهتر است از آن استفاده کنید.
این خمیرها دارای ترکیبات نادری از فلزات هستند که به شما اطمینان می دهد سرعت انتقال حرارت بسیار بالا خواهد بود. تقریبا ۸ برابر بیشتر از هرکدام از دیگر انواع خمیرها.


این خمیر کاملا مناسب کنسول ها و PC ها است.
البته در استفاده از آن باید کاملا احتیاط کنید چون این مدل یکی از سخت ترین انواع استفاده را به دلیل مایع بودن دارد.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید