معرفی انواع فن های مورد استفاده در کامپیوترها

معرفی انواع فن های مورد استفاده در کامپیوترها
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 6385 دسته بندی: عمومی

در ابتدا توضیحاتی در مورد فن ها و سپس تغییرات آنها در طول مدت به کار گیریشان در کامپیوترها را بررسی می کنیم.


فن ها به منظور ایجاد گردش هوا در محیط داخل کامپیوترها استفاده می شوند. آنها با ایجاد گردش از/به یک قطعه می توانند باعث انتقال گرما به خارج از محیط مورد نظر شوند. همچنین فن ها برای این انتقال حرارت و تاثیر بهتر به قطعاتی به نام هیت سینک نیاز دارند.
سرعت فن یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب آنها است. سرعت فن ها را با RPM که مخفف Revolutions Per Minute است نشان می دهند. بالاتر بودن میزان RPM نشان دهنده سریعتر بودن گردش فن است، اگرچه همین هم عاملی برای بالاتر بودن صدای فن خواهد بود.

 

انواع فن های کامپیوتر:


فن کیس
که معمولا در یکی از سمت های کامپیوتر و به منظور ایجاد گردش هوا در کیس بسته می شود و هوای گرم داخل کیس را به بیرون هدایت می کند.

 

فن CPU
این فن روی پردازنده بسته می شود و گرمای پردازنده را به اطراف پخش می کند. در نوع های واتر کولینگ یا خنک کننده های مایع روی پردازنده پمپ نصب می شود و فن روی بخش رادیاتور نصب شده و گرما را به خارج از کیس می دمد.

فن منبع تغذیه
این فن داخل منبع تغذیه کامپیوتر جای دارد و کار آن فرستادن هوای گرم داخل پاور به بیرون کیس است. معمولا از فن های دو سیم و ۳ سیم در این بخش استفاده می شود.

فن کارت گرافیک
این فن ها روی کارت های گرافیکی قدرتمند به منظور جلوگیری از overheat یا گرم شدن بیش از حد آنها بسته می شوند که معمولا در زمان بازی، ادیت ویدیو و یا برخی پردازش های سنگین دیگر توسط کارتهای گرافیک اتفاق می افتد.

فن ها در حالت کلی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: فن های DC و فن های PWM. در ساختار این فن ها می توان دید که برخی دارای ۲ سیم و برخی دیگر دارای ۳ و یا ۴ سیم هستند.


در بسیاری از فن های پردازنده ها از فن های ۴ سیم استفاده می شود. این فن ها امکان تغییر سرعت دارند. همچنین یکی از سیم ها معمولا به منظور ارسال پالس به مادربورد استفاده می شود که در صورت عدم حرکت و دریافت نشدن پالس توسط مادربورد به مشکل در فن پی خواهد برد. دو سیم دیگر برای دریافت برق مورد نیاز استفاده می شوند.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید