5 روش برای به بازگشت سرمایه (ROI) حداکثری در رایانش ابری

5 روش برای به بازگشت سرمایه (ROI) حداکثری در رایانش ابری
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 195 دسته بندی: عمومی

هزینه‌های رایانش ابری می‌تواند افزایش یابد. از این تکنیک‌ها برای به دست آوردن بالاترین بازده سرمایه گذاری، تصمیم گیری مبتنی بر داده و مدیریت مبادلات استفاده کنید. این روزها از سازمان‌ها خواسته می‌شود که کارهای بیشتری را با هزینه کمتر انجام دهند. به همین دلیل، بسیاری از مخارج تحت بررسی قرار می‌گیرند و هر گونه هزینه باید ارزیابی شود تا مطمئن شوید که شما در حال بازگشت سرمایه (ROI) هستید.


وقتی صحبت از هزینه‌های رایانش ابری به میان می‌آید، FinOps چارچوبی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که بیشترین سود را برای پول خود می‌برید و بتوانید آن را ثابت کنید.

FinOps چیست؟

FinOps مجموعه‌ای از Finance و DevOps است. به گفته بنیاد FinOps، این یک چارچوب عملیاتی و روش فرهنگی است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بازده سرمایه گذاری ابری خود را بهینه کنند، تصمیم گیری مبتنی بر داده را در مورد معماری و استفاده از کلاود هدایت و همکاری بین تیم های فنی، مالی و تجاری را تقویت کنند.

چرا FinOps اختراع شد؟

این روزها، فضای ابری جدولی است و 9 سازمان از هر 10 سازمان از آن برای ابتکارات فناوری خود استفاده می‌کنند. با این حال، تنها 27 درصد از رهبران می‌گویند که ابتکارات ابری آن‌ها ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد می‌کند که شکاف بزرگی بین پذیرش فناوری و هم اینها وجود دارد.
بخشی از مشکل این است که مصرف سرویس‌های ابری متغیر است و هر روز تغییر می‌کند. همراه با مدل هزینه متغیر برای خدمات ابری، جای تعجب نیست که بسیاری از سازمان‌ها برای دستیابی به بهینه ترین بازده سرمایه گذاری ابری خود تلاش می‌کنند.
این همان چیزی است که FinOps قصد دارد حل کند

سه مرحله در FinOps

مراحل FinOps

سه مرحله برای FinOps وجود دارد: Inform، Optimize و Operate. شما می توانید اینها را به عنوان یک دایره در نظر بگیرید، که هر مرحله به مرحله بعدی منتهی می‌شود، با Inform شروع می شود، قبل از اینکه بتوانید اقدام قطعی انجام دهید باید بدانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
 

  • اطلاع رسانی (Inform)

مرحله Inform همه چیز در مورد جمع آوری داده‌ها در مورد هزینه و استفاده از ابر ، درک اینکه چه کسی از چه چیزی و چرا استفاده می‌کند است.

  • بهینه سازی (Optimize)

مرحله Optimize جایی است که فعالیت‌های بهینه‌سازی هزینه ابری اتفاق می‌افتد، و اینجا جایی است که می‌توانید از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های هزینه و استفاده خود بهره ببرید.

  • عمل کنید (Operate)

فاز عملیاتی به شما این امکان را می‌دهد که به طور مداوم توانایی‌های FinOps خود را بهبود ببخشید، بلوغ فرآیندهای خود را افزایش دهید، معیارهایی برای اندازه‌گیری موفقیت ایجاد کنید، اتوماسیون را اضافه کنید و در دو مرحله اول تکرار کنید تا عضلات FinOps خود را رشد دهید.

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که می‌توانید با سیستم عامل دلخواه خود سفارش دهید
خرید یرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

5 مرحله عملی که می‌توانید با FinOps بردارید

همه اینها جالب است، اما سوال اینجاست که «چه گام‌های عملی می‌توانم امروز انجام دهم، تا شروع به پذیرش FinOps و افزایش سرمایه گذاری ابری خود کنم؟» برای پاسخ به آن، در ادامه پنج مورد اصلی که بیشترین تاثیر را خواهند داشت، آورده شده است.

  1. منابع ابری خود را تگ کنید

یک استراتژی برچسب‌گذاری یا solid tagging برای درک کامل هزینه‌های ابر ضروری است. با برچسب گذاری مناسب منابع خود، هزینه‌ها را می‌توان به تیم، پروژه یا واحد تجاری مناسب تخصیص داد.

  1. در داده‌ها کاوش کنید

درک اینکه چه کسی از منابع ابری استفاده می‌کند، کلید تصمیم گیری آگاهانه است. این تلاش از یک تیم متقابل، با نمایندگانی از فناوری، امور مالی و تجارت برای کمک به زمینه سازی داده‌ها نیاز دارد.

  1. تیم‌های خود را قدرتمند کنید

FinOps یک ورزش تیمی است و تیم‌ها باید احساس کنند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به بهینه‌سازی ابری مشارکت و قدرت دارند. به‌ویژه فن‌آوران شما اغلب حل‌کننده‌های با استعدادی هستند و به طور منحصربه‌فردی مجهز به ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای کمک به بهینه‌سازی محیط ابری شما هستند.
جلسات منظمی برای بررسی داده‌ها، پیگیری پیشرفت، برنامه ریزی استراتژی‌های بهینه سازی و همکاری برگزار کنید. این به تقویت شفافیت، اعتماد و پاسخگویی کمک می‌کند.

  1. میوه کم آویزان را بچینید

در اینجا چند مکان ساده وجود دارد که می توانید شروع به بهینه سازی هزینه های ابری خود کنید:

  • با استفاده از داده‌های مانیتورینگ برای شناسایی سیستم‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌شوند، با منابع هدر رفته مقابله کنید تا بتوان آنها را با اندازه مناسب شناسایی کرد.
  • منابعی را که دیگر مورد نیاز نیستند خاتمه دهید، به عنوان مثال ماشین‌های مجازی که برای اثبات مفهوم (Proof of Concept) ایجاد شده‌اند و دیگر مورد نیاز نیستند.
  • توقف نمونه های غیر تولیدی (non-production) را در خارج از ساعات کاری، زمانی که در حال استفاده نیستند، در نظر بگیرید.
  • پیاده سازی auto-scaling  برای استفاده از ماهیت الاستیک ابر و کاهش ظرفیت، زمانی که تقاضا کم است.
  1. از مدل هزینه متغیر بهره ببرید

هر یک از سه ارائه دهنده اصلی ابر (AWS، Azure، GCP) تخفیف‌هایی را برای رزرو ظرفیت یا استفاده متعهد ارائه می‌دهند. با متعهد شدن به استفاده از مقدار توافق شده منابع ابری، مشتریان می‌توانند در مقایسه با قیمت‌های درخواستی، به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنند. این تخفیف‌ها می توانند تا حدود 70 درصد پس انداز را ایجاد کنند.

اگر بار کاری دارید که می‌تواند در spot instances اجرا شود، که به شما امکان می‌دهد از ظرفیت استفاده‌نشده‌ای که ارائه‌دهندگان ابر تا ۹۰٪ تخفیف ارائه می‌دهند، استفاده کنید، ارزش بررسی را دارد. spot instances برای بارهای کاری که تحمل خطا دارند بسیار عالی هستند و در صورت نیاز ارائه‌دهنده ابری به ظرفیت، می‌توانند با توقف غیررسمی زمانی که یک نمونه spot حذف می‌شود، مقابله کنند. به عنوان مثال کارهای دسته ای یا هر حجم کاری که به گونه ای طراحی شده است که به راحتی پس از شکست از سر گرفته 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید