سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان نصب سیستم عامل لینوکس و ویندوز را داشته و به شما دسترسی کامل نرم افزاری می دهد.
با استفاده از کنترل پنل ابری منحصر به فرد پارسدو امکان ریبوت، نصب مجدد سیستم عامل، اسنپ شات و ... را در اختیار دارید.
خرید سرور مجازی در ۴ موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

معرفی ذخیره سازی Vitastor
معرفی ذخیره سازی Vitastor
تاریخ انتشار: 4 روز پیش - تعداد بازدید: 40

Vitastor یک سیستم ذخیره‌سازی توزیع‌شده و کم‌تاخیر است که توسط توسعه‌دهندگان روسی ایجاد شده است. این سیستم با تمرکز بر عملکرد بالا و تاخیر پایین، به‌ویژه برای استفاده در محیط‌هایی مثل مجازی‌سازی و کانتینرسازی مانند Kubernetes توسعه یافته است. Vitastor در رقابت با سیستم‌های ذخیره‌سازی توزیع‌شده مانند Ceph طراحی شده و مزایایی مانند سهولت راه‌اندازی و عملکرد بهینه را ارائه می‌دهد.

آشنایی با دستور whereis در لینوکس
آشنایی با دستور whereis در لینوکس
تاریخ انتشار: 4 روز پیش - تعداد بازدید: 55

دستور Whereis در لینوکس یک ابزار خط فرمان قدرتمند برای مکان‌یابی فایل‌های باینری، سورس و manual page برای یک دستور یا فایل هدف است. دستور Whereis دیتابیس etc/locate.db/ را که شامل فهرستی از دایرکتوری‌های ایندکس شده و مسیر آنها در سیستم لینوکس است، جستجو می‌کند.

چگونه آدرس آی پی خود را پیدا کنیم؟
چگونه آدرس آی پی خود را پیدا کنیم؟
تاریخ انتشار: 5 روز پیش - تعداد بازدید: 39

تا به حال به این فکر کرده‌اید که کامپیوتر شما در کجای اینترنت زندگی می‌کند؟ مانند آدرس خانه، سیستم اوبونتو شما نیز دارای یک آدرس دیجیتالی است که به عنوان آدرس IP شناخته می‌شود؛ مجموعه‌ای منحصر به فرد از اعداد که دستگاه شما را در شبکه شناسایی می‌کند. دانستن آدرس IP خود در سرور برای فعالیت‌های مدیریت شبکه مانند اتصال به یک دستگاه یا شبکه، عیب یابی مشکلات شبکه و پیکربندی نرم افزار بسیار مهم است. در این مطلب چند راه ساده را که می‌توانید برای پیدا کردن آدرس IP خود در دبیان استفاده کنید، توضیح خواهیم داد.
 

چگونه نسخه لینوکس خود را به دست بیاوریم؟
چگونه نسخه لینوکس خود را به دست بیاوریم؟
تاریخ انتشار: 5 روز پیش - تعداد بازدید: 40

اصطلاح نسخه لینوکس (Linux version) در زمینه سیستم‌عامل‌های لینوکس معمولا به توزیع و نسخه خاصی از کرنل لینوکس اشاره دارد که بر روی یک سیستم خاص اجرا می‌شود. اگر مبتدی هستید بهتر است بدانید، کرنل لینوکس پایه و اساس سیستم عامل لینوکس است که سرویس‌های اساسی و عملکرد مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها و مدیریت منابع سیستم را ارائه می‌دهد.

رفع خطای  systemctl: Command Not Found در اوبونتو
رفع خطای systemctl: Command Not Found در اوبونتو
تاریخ انتشار: 2 هفته پیش - تعداد بازدید: 28

یکی از ابزارهای قدرتمند و مفید برای کاربران لینوکس، به ویژه توزیع‌های مدرن مانند اوبونتو، دستور systemctl است. این ابزار خط فرمان معمولا برای تعامل با systemd، system و service manager استفاده می‌شود. از طریق دستور، می‌توانید سرویس‌های سیستم را مدیریت و وضعیت آنها را مشاهده کنید، آنها را Start یا Stop نموده و در هنگام بوت سیستم آنها را enable و disable کنید. اما اگر دستور systemctl پیدا یا شناسایی نشود، با خطای sudo:systemctl: command not found مواجه خواهید شد.
 

تفاوت بین sudo و su چیست؟
تفاوت بین sudo و su چیست؟
تاریخ انتشار: 2 هفته پیش - تعداد بازدید: 50

دستورات sudo و su متعلق به گروهی از دستوراتی هستند که هر کاربر لینوکس با آن روبرو می‌شود. از آنجایی که آنها از نظر سینتکس مشابه هستند و عملکردهای همپوشانی دارند، بسیاری از کاربران مبتدی مطمئن نیستند که چه زمانی باید از کدام استفاده کنند. در این مطلب، همه چیز را در مورد تفاوت بین su و sudo یاد بگیرید.
 

آموزش ایجاد یک کاربر Sudo در دبیان
آموزش ایجاد یک کاربر Sudo در دبیان
تاریخ انتشار: 2 هفته پیش - تعداد بازدید: 38

دستور sudo امتیازات بالایی را به یک کاربر معمولی اعطا می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا به طور موقت برنامه‌هایی را با مجوزهای root اجرا کنند. در این مطلب، آموزش ایجاد یک کاربر با امتیازات sudo در دبیان، افزودن کاربر به گروه sudo، ویرایش فایل sudoers و تایید دسترسی sudo کاربر را خواهید آموخت.
 

آموزش ایجاد کلیدهای SSH با PuTTY در ویندوز
آموزش ایجاد کلیدهای SSH با PuTTY در ویندوز
تاریخ انتشار: 2 هفته پیش - تعداد بازدید: 43

کلاینت PuTTY SSH برای ویندوز از فرمت کلید مشابه با کلاینت OpenSSH استفاده نمی‌کند. اگر می‌خواهید از PuTTY استفاده کنید، باید یک کلید عمومی و خصوصی جدید SSH با استفاده از ابزار PuTTYgen ایجاد یا یک کلید خصوصی OpenSSH موجود را تبدیل کنید. برای ایجاد و استفاده از کلیدهای SSH در ویندوز، باید PuTTY، ابزاری که برای اتصال به سرورهای ریموت از طریق SSH استفاده می‌شود و PuTTYgen، ابزاری که برای ایجاد کلیدهای SSH استفاده می‌شود، دانلود و نصب نمائید.

SSH Key چیست و چگونه به امنیت سرور  کمک می‌کند؟
SSH Key چیست و چگونه به امنیت سرور کمک می‌کند؟
تاریخ انتشار: 1 ماه پیش - تعداد بازدید: 133

کلیدهای SSH نه تنها امنیت را بهبود می‌بخشد، بلکه اتوماسیون فرآیندهای متصل، single sign-on (SSO) و مدیریت هویت و دسترسی را در مقیاسی که کسب و کارهای امروزی به آن نیاز دارند، امکان پذیر می‌کنند. در این مطلب به معرفی SSH Key و بررسی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

آموزش باز کردن، اکستراکت و ایجاد فایل‌های RAR در لینوکس
آموزش باز کردن، اکستراکت و ایجاد فایل‌های RAR در لینوکس
تاریخ انتشار: 1 ماه پیش - تعداد بازدید: 148

به طور معمول در لینوکس از فشرده‌سازی zip یا tar  استفاده می‌شود، ولی گاهی برخی کاربران نیاز به کار با فایل‌های فشرده RAR دارند. در این مطلب نحوه ایجاد و اکستراکت فایل‌های RAR در لینوکس را بررسی خواهیم کرد.