5 جایگزین مناسب برای CAPTCHA

امنیت
5 جایگزین مناسب برای CAPTCHA
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1362 دسته بندی: عمومی

امروزه اینترنت فضایی مختص به انسانها نیست. بسیاری از بات ها (Bot) نیز در این محیط حاضرند و آماده ی انجام فعالیت های مشکل آفرین و آسیب زننده هستند. میزان آسیبی که این بات ها به مردم وارد می کنند به اندازه ای است که ما را مجاب به استفاده از ابزارهایی برای پیشگیری از ورود آنها کند.


CAPTCHA دقیقا به همین دلیل اختراع شد; یک لایه ی اضافی برای دفاع در مقابل این بات های مخرب. اما پیاده سازی و به کار گیری از CAPTCHA سخت است و در برخی از موارد به دلیل بدقلقی باعث آزار و اذیت کاربر می شود.

به همین دلیل به سراغ جایگزین هایی به خوبی CAPTCHA ولی با استفاده ی آسانتر رفتیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

و اما CAPTCHA چیست؟
CAPTCHA مخفف عبارات Completely Automated Public Turing Test to tell computers and Humans Apart  است که به معنی امتحان عمومی کامل تورینگ برای جداسازی کامپیوترها و انسانها از هم است. برخی از تستهای آن شامل انتخاب تصویری از میان تصاویر دیگر و یا خواندن عبارتی کشیده شده یا خم شده است که به صورت معمول برای کامپیوترها سخت اما برای اغلب انسانها قابل تشخیص است.


از CAPTCHA معمولا در موارد زیر استفاده می شود:

  • افزایش دقت در نظر سنجی ها
  • جلوگیری از ثبت نام باتها برای خدمات مختلف
  • جلوگیری از ارسال نظر و یا ساخت حساب های کاربری تقلبی

در زیر به تعدادی از معمول ترین جایگزین ها برای CAPTCHA اشاره می کنیم:

 

1-تله ی ظرف عسل (Honeypot Trap)
این تله یکی از پر کاربردترین جایگزین ها برای CAPTCHA است به این دلیل که موردی غیر قابل رویت است و روی CSS داخل وب سایت نوشته می شود. این تله تنها با وارد کردن مقداری داخل یک فیلد خاص فعال می شود و این کار توسط بات ها انجام می شود.
طرز کار Honeypot Trap به این صورت است که: فیلدهایی مخفی در فرم وجود دارد که به عنوان تله کار می کنند. این فیلدها توسط انسان دیده نمی شوند بنابراین نمی شود داخل آنها چیزی یادداشت کرد. اما یک بات اسپم ساز نمی تواند تفاوت میان این فیلدها را شناسایی کند. زمانی که این فیلد توسط بات پر می شود، سیستم متوجه ورود غیر مجاز یک بات می شود و اعتبار آن را رد می کند و به بات اجازه ی پیش روی بیشتر را نمی دهد.


2-گیمیفیکیشن (Gamification)
  این متد هم ممکن است برای بسیاری راهی سخت و بد قلق باشد اما قطعا سرگرم کننده تر از CAPTCHA است. در این روش یک بازی به جای CAPTCHA در نظر گرفته می شود. به طور معمول کاربران باید یک شی را کشیده و در جایی دیگر رها کنند. همچنین ممکن است بازی های دیگری نیز مانند کاشت گیاه و یا پیدا کردن آیتم های یکسان نیز در این قسمت قرار گیرد. بات های نرمال قادر به تشخیص یک آیتم از دیگر آیتمها نیستند اما انسانها می توانند این تفاوت را تشخیص دهند. این امکان روشی بدون CAPTCHA را مهیا می کند که در کنار اعتبار سنجی، یک لایه تعامل دار میان کاربر و سایت را نیز به این میان اضافه می کند.

3- سوالات نیاز به توانایی
سوالات ساده اما منطقی، گرامری و یا ریاضی اغلب سرگرم کننده اند و انسانها می توانند به راحتی به آنها پاسخ دهند. این سوالات اغلب آنقدر ساده هستند که کودکان نیز پاسخ آنها را می دانند، اما اغلب بات ها در پاسخ به آنها دچار مشکل می شوند.
 

4-Slider
در صورتی که قصد دارید یکی از ساده ترین راه های جایگزین برای CAPTCHA را در سایتتان قرار دهید به سراغ Slider بروید. در این روش کاربر تنها نیاز به کشیدن یک گیره به سمت چپ یا راست دارد تا نشان دهد که یک انسان وارد سایت شده است. دکمه ی اسلایدر برای بات ها غیر قابل رویت است اما برای انسان ها دیده می شود و به راحتی می تواند به سمت دلخواه حرکت داده شود.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید