مجازی سازی چیست و چه مزایایی دارد؟

سرور اختصاصی
مجازی سازی چیست و چه مزایایی دارد؟
تاریخ انتشار: 1 سال پیش تعداد بازدید: 612 دسته بندی: سرور

مجازی سازی یک سرور اختصاصی را قادر می‌سازد تا به عنوان چندین کامپیوتر مجازی عمل کند. لایه های انتزاعی نرم افزار به طور موثر یک کامپیوتر را به چندین ماشین مجازی تقسیم می‌کنند. سپس توسعه دهندگان می توانند بسیاری از سیستم عامل‌های مستقل را بر روی همان سخت افزار اجرا کنند. با تبدیل یک سرور فیزیکی به چند ماشین مجازی، می‌توان از سخت‌افزار موجود، کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی در DevOps نهایت استفاده را برد.


در این مقاله مجازی سازی را با جزئیات بیشتری بررسی کرده و مزایای اصلی استفاده از آن را بیان می کنیم، با این مقاله از پارسدو همراه باشید.
 

چرا از مجازی سازی استفاده کنیم؟

همه ما می دانیم که سخت افزار گران است. با وجود هزینه، بسیاری از کسب و کارها قدرت پردازش ارزشمند خود را هدر می‌دهند. اغلب اوقات به ویژه در سازمان‌های سنتی،  طرز فکر «هر پروژه در یک سرور»  بخش‌های فناوری اطلاعات را به سمت هدر دادن ظرفیت سرور پیش می‌برد.

هنگامی که تکنیک‌های مجازی سازی را به طور موثر اعمال کنید، نیازهای سخت افزاری خود را با به حداکثر رساندن ظرفیت موجود دستگاه کاهش داده و  این امر هزینه‌های مربوط به خرید و نگهداری سرورهای کم استفاده را حذف و در هزینه سازمان صرفه جویی می‌نماید.

 

ماشین مجازی چیست؟

مجازی‌سازی یک سرور اختصاصی فیزیکی را بخش‌بندی می‌کند، هر نمونه مجازی‌سازی یک ماشین مجازی (VM) نام دارد. یک VM به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی کامپیوتری مستقل است با منابع مشخص شده خود از قدرت پردازش، حافظه و ذخیره سازی موجود در سخت افزار سرور اختصاصی.

هر ماشین مجازی سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی خود را مستقل از ماشین‌های مجازی دیگر اجرا می‌کند. برای هماهنگ کردن چندین نمونه مجازی بدون تداخل، ماشین‌های مجازی به نرم‌افزاری به نام Hypervisor برای تعامل با سخت‌افزار متکی هستند.

 

سرور اختصاصی  سخت افزاری است که تمام قدرت پردازشی، حافظه، پهنای باند و دیسک آن ماشین متعلق به کاربر است.
سرور اختصاصی با دیسک پر سرعت NVMe را می‌توانید برای مجازی سازی هم استفاده کنید.

 

هایپروایزر چیست؟

Hypervisor یک لایه نرم افزاری است که واسط تمام تعاملات بین سخت افزار و ماشین‌های مجازی است. هایپروایزرها منابع را تخصیص داده و مطمئن می‌شوند که ماشین‌های مجازی به خوبی کار می‌کنند و در عین حال قدرت محاسباتی یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. گاهی اوقات، هایپروایزر به عنوان مانیتور ماشین مجازی (VMM) نیز شناخته می شود. Hypervisor در  مهیا کردن یک سرور اختصای برای اجرای چندین سیستم عامل مستقل به طور همزمان ضروری است.

آشنایی با هایپروایزر  در مجازی سازی

علاوه بر تخصیص و مدیریت منابع محاسباتی، هایپروایزر ماشین‌های مجازی را ایزوله می‌کند تا از سایر ماشین‌های موجود در محیط مجازی از هرگونه خطا یا خرابی که در یک ماشین مجازی ممکن است رخ بدهد محافظت نماید.
 

شش مزیت اصلی مجازی سازی

مجازی سازی تقریبا برای هر کسب و کار یا محیط توسعه مزایای قابل توجهی دارد. این به یک استراتژی اصلی برای بهبود کارایی فناوری اطلاعات تبدیل شده است.

بیایید ببینیم که چگونه مجازی‌سازی می‌تواند در هزینه صرفه‌جویی کند، DevOps را ساده‌سازی کند و در دسترس بودن سرویس را افزایش دهد.
 

  1. کاهش هزینه ها

قدرت محاسباتی هزینه بردار دارد؛ اگر تنها راه برای به دست آوردن منابع بیشتر خرید سخت افزار جدید باشد که مدام هزینه‌ها افزایش می‌یابد. با مجازی سازی، می توانید نگاهی دقیق به زیرساخت های موجود خود انداخته و منابع محاسباتی هدر رفته یا بیکار را شناسایی کنید.

اغلب، سازمان‌ها سرورهایی را برای اجرای برنامه‌هایی که تنها بخشی از منابع موجود آنها را مصرف می کنند، نصب می‌نمایند. چنین سرورهایی هرگز از پتانسیل کامل خود استفاده نکرده وبدتر از آن، زمانی که برنامه‌های آنها اجرا نمی‌شود، این سرورها کاملا بیکار می‌مانند.

در یک محیط مجازی، می‌توانید به هر VM دقیقا مقدار قدرت محاسباتی مورد نیاز برای انجام کار خود را اختصاص دهید تا منابع باقیمانده برای سایر ماشین‌های مجازی و برنامه‌های کاربردی آنها در دسترس باشد. هزینه‌های مجازی سازی تقریبا همیشه کمتر از هزینه خرید و نگهداری سخت افزار اضافی است.
 

  1. تاب آوری

یک محیط سرور مجازی مانند یک محیط سنتی به سخت افزار محدود نمی‌شود. شما به راحتی می توانید از VM ها نسخه پشتیبان تهیه نموده و کپی کنید و در سخت افزارهای فیزیکی مختلف شبیه سازی نمائید.

انتظار برای آماده شدن سخت افزار جدید برای نصب می‌تواند روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. در همین حال، شما می توانید یک نسخه پشتیبان VM را در عرض چند دقیقه نصب کنید. وقتی قانون مورفی برای شما کار کرد خوشحال خواهید بودکه می‌توانید به سرعت VM خود را در یک ماشین دیگر، در مکانی متفاوت، با کمترین دردسر بالا بیاورید.
 

  1. در دسترس بودن بالا

از آنجایی که تقریبا شبیه‌سازی یک VM ساده است، می‌توان به راحتی محیط‌های مجازی‌سازی اضافی را با در دسترس بودن فوق‌العاده بالا راه‌اندازی نمود. مجازی‌سازی با نظارت خودکار وضعیت VM و تغییر سریع به ماشین‌های مجازی پشتیبان در صورت قطع، سیستمی بسیار قابل اعتماد را بدون هیچ نقطه خرابی در سخت‌افزار یا نرم‌افزار فراهم می‌کند.

این سیستم‌های failover این امکان را می‌دهند تا به‌طور یکپارچه به کار VM خود از آخرین وضعیت ادامه دهید. این امر در دسترس بودن سرویس را بدون توجه به مشکلی که پیش می آید به حداکثر می رساند.

شما می توانید از راه دور کل محیط مجازی خود را نظارت، پیکربندی و راه اندازی مجدد کنید. این امکان دسترسی دائمی به توسعه دهندگان را فراهم می کند، صرف نظر از اینکه چقدر از سخت افزار فیزیکی دور باشند، که به کاهش بیشتر خرابی‌های احتمالی کمک می کند.

 

  1. افزایش بهره وری

نگهداری محیط های مجازی بسیار ساده‌تر از محیط های فیزیکی است. مجازی‌سازی به‌ جای مدیریت سرورهای فیزیکی متعددی که نیاز به توجه جدا دارند، شما را قادر می‌سازد تا تمام ماشین‌های مجازی خود را از یک دستگاه پیکربندی، نظارت و به‌روزرسانی کنید. این باعث صرفه جویی در زمان نصب به روز رسانی‌ها، پیاده سازی وصله‌های امنیتی و نصب نرم افزار جدید می شود.

با سخت افزار فیزیکی کمتری که نگران آن هستید، بخش فناوری اطلاعات شما زمان کمتری را برای نگهداری ماشین‌های فیزیکی صرف می کند. توسعه دهندگان شما از کارایی سریع یک VM بدون نگرانی در مورد افزودن سخت افزار جدید لذت می برند.

طبیعتا محیط های مجازی به طور ذاتی مقیاس پذیر هستند. شما به راحتی می توانید بسیاری از نمونه‌های یک ماشین مجازی را برای کمک به مدیریت لودهای سنگین به کار ببرید و مقیاس پذیری کارآمدی را ارائه دهید که همیشه آماده پشتیبانی و حفظ رشد است.
 

  1. DevOps ساده‌تر

مجازی سازی بهترین دوست یک توسعه دهنده است. به طور موثر محیط های تولید و توسعه را بدون سخت افزار اضافی تقسیم بندی می کند.

شبیه سازی یک VM برای راه اندازی محیط های آزمایشی ساده است. می‌توانید ویژگی‌ها و اشکالات و باگ‌ها را بدون تاثیر بر پروداکشن خود آزمایش کنید.

با محیط‌های سنتی مبتنی بر سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان باید تمام به‌روزرسانی‌ها و نگهداری ماشین‌های توسعه خود را مدیریت کنند. 

VM ها به سرعت تمام این مسائل را حل می کنند. مجازی سازی دسترسی بر اساس تقاضا به تعداد بی نهایت ماشین مجازی کاملا تکراری را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا بتوانند با آنها بازی کنند!

توسعه دهندگان از مجازی سازی برای کمک به آنها در تسریع به روز رسانی، بهبود امنیت نرم افزار و حفظ خط لوله کارآمد بین توسعه، آزمایش و استقرار استفاده می کنند.
 

  1. سازگار با محیط زیست

در دراز مدت، مجازی سازی یک رویکرد سازگار با محیط زیست برای فناوری اطلاعات است. کاهش نیازهای سخت افزاری همچنین مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و در نهایت ردپای کربنی را به حداقل می رساند.

این هم برای محیط زیست و هم برای خروجی کار خوب است. صرفه جویی در مصرف انرژی، نگهداری سرورها و مراکز داده را ارزان تر می کند. سپس می‌توانید تمام آن پول را در سرمایه‌گذاری‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید.
 

سرور اختصاصی سفارشی
با استفاده از محصول سرور اختصاصی سفارشی پارسدِو شما میتوانید سرور اختصاصی خود را بسته به نیاز خود ایجاد بفرمایید، پردازنده و نسل سرور را انتخاب کرده و حافظه متناسب با نیاز خود را در نظر بگیرید.

نتیجه اینکه بدون مجازی سازی، ظرفیت ناگفته سرور به هدر رفته و  این نه تنها برای کسب و کارها هزینه دارد، بلکه به ردپای کربنی جهانی نیز کمک می کند. شش مزیتی که در اینجا معرفی شد، تنها نوک کوه یخ بالقوه مجازی سازی است.

اگر در حال حاضر مجازی سازی را به کار نمی‌برید، زمان آن رسیده است که زیرساخت خود را منتقدانه بررسی نمائید. شاید تعجب کنید که چقدر می توان از مجازی سازی سود برد.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید