AlmaLinux چیست؟

AlmaLinux چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 3343 دسته بندی: لینوکس

با هر توزیع جدید، کاربران لینوکس همیشه وارد دنیای شگفت انگیز و هیجان انگیز لینوکس می شوند و آنها را بیشتر به خانواده لینوکس علاقه مند می کند. موضوع این مقاله AlmaLinux است، یک توزیع سازمانی و پایدار لینوکس که توسط تیم CloudLinux برای پر کردن خلا CentOS پس از توقف CentOS8 به وجود آمده است.


CloudLinux یک ارائه دهنده خدمات میزبانی اشتراکی است که سیستم عامل‌های تجاری منحصر به فرد خود را تحت عنوان CloudLinux OS، Kernel Care و ... به کاربران و شرکت های خصوصی ارائه می‌دهد. آلما لینوکس برای سازگاری با RHEL و CentOS pre-Stream طراحی شده است و به دلیل جامعه اختصاصی و سازگاری باینری با Red Hat Enterprise Linux یک سیستم عامل کاربردی برای کسب و کارها است. به همین دلیل این توزیع سازمانی در بین سازمان‌ها و شرکت ها بسیار محبوب شده است.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آلما لینوکس و آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و علت محبوبیت آن هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با پارسدو همراه باشید.

 

 آلما لینوکس - AlmaLinux چیست؟

آلما لینوکس یک سیستم عامل رایگان و سازمانی لینوکس است که توسط جامعه‌ای از افراد پشتیبانی می‌شود و با شعار «برای کامیونیتی، توسط کامیونیتی » خود را به کاربران لینوکس معرفی کرده است. بنیاد سیستم عامل AlmaLinux، یک سازمان غیرانتفاعی501(c)(6)که به نفع جامعه سیستم عامل AlmaLinux تاسیس شده است، مسئول نظارت بر سیستم عامل AlmaLinux است.
آلما لینوکس از آنجایی که رویکرد شفافی را دنبال می کند، امکان مشارکت فعال را برای کاربران فراهم می کند و توانسته با قابلیت های خود در مدت کوتاهی و از سال انتشار (2021) طیف وسیعی از کاربران را به خود جذب کند و به یک رقیب قدرتمند برای دیگر توزیع های لینوکس  تبدیل شود.

آلما لینوکس چیست؟

هدف از طراحی آلما لینوکس چه بود؟

آلما لینوکس یک توزیع سازمانی پایدار است که با هدف قرار دادن مشاغل و سازمان ها توسعه یافته و برای دستیابی به اهداف تجاری طراحی شده است. اگرچه AlmaLinux به طور معمول یک جایگزین رایگان برای لینوکس Red Hat Enterprise در نظر گرفته می‌شود، کاربران می توانند از آن برای ایجاد یک معماری عملیاتی ایمن و برنامه محور هم استفاده کنند.

همچنین آلما لینوکس علاوه بر استفاده در محیط های فیزیکی و دسکتاپ، در محیط های مجازی و مبتنی بر ابر نیز استفاده می شود. به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان آن، گزینه ایده آلی برای استفاده در سرور است. برای بهره مندی از امکانات خارق العاده این سیستم عامل، ابتدا باید یک VPS لینوکس خریداری کنید و با انجام مراحل نصب سیستم عامل آلما لینوکس بر روی سرور بر اساس آموزش هایی که قبلا در مورد نصب آلما لینوکس ارائه کردیم، می توانید از این سیستم عامل بر روی سرور خود استفاده کنید. همچنین آلما لینوکس نه تنها برای مقاصد تجاری طراحی شده است بلکه انتخاب خوبی برای استفاده شخصی هم است.

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی لینوکس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

تاریخچه  آلما لینوکس - AlmaLinux

با متوقف شدن CentOS8 در پایان سال 2020، که یک کلون رایگان RHEL و بسیار محبوب در بین توسعه دهندگان بود، CentOS stream به عنوان جایگزین معرفی شد. CentOS و RedHat پایان زندگی (EOL) را برای CentOS Linux در 8 دسامبر 2020 اعلام کردند و از کاربران خواستند که به پروژه CentOS Stream توجه کنند. در سپتامبر 2019، RedHat از CentOS Stream، یک پلتفرم توسعه بالادستی که به صراحت برای CentOS ساخته شده بود، رونمایی کرد.

یکی از ویژگی های برجسته CentOs سازگاری باینری با RHEL بود که در CentOS Stream شاهد آن نبودیم. CentOS Stream نسخه‌ای است که ارتقا را برای RHEL تجاری بررسی و آزمایش می کند. این ویژگی CentOS Stream ممکن است برای برخی از توسعه دهندگان مفید باشد، اما برای همه کاربران ایده آل نیست. بنابراین، کاربران نیاز به جایگزینی قدرتمند برای CentOS را احساس کردند.

پس از آن، بسیاری از افراد و سازمان‌ها سعی کردند و توزیع لینوکس خود را برای پر کردن جای خالی CentOS منتشر کردند.

توزیع های زیادی برای جایگزینی CentOS پیشنهاد شد. تیم توسعه Cloud Linux هم قول داد که یک توزیع رایگان، مبتنی بر جامعه و متن‌باز را برای کاربران در اوایل سال 2021 منتشر کند.

علاوه بر این، تیم توسعه Cloud Linux اعلام کرده است که سیستم عامل AlmaLinux همیشه رایگان و متن باز خواهد بود و از ابتدای پروژه، جامعه می‌تواند در این پروژه شرکت کند، از انتخابات هیئت مدیره بنیاد AlmaLinux و سیستم عامل AlmaLinux تا برای هر توسعه و طراحی. همچنین این تیم با شعار «برای جامعه، توسط جامعه» وارد دنیای لینوکس شد.

در زبان اسپانیایی و دیگر زبان های لاتین، ALma به معنای روح است. نام AlmaLinux نشانه قدردانی از جامعه لینوکس است. به گفته آنها، جامعه قلب و روح لینوکس است و هرکسی که به توزیع لینوکس علاقه دارد مدیون تلاش کامیونتی است.

آلما لینوکس سعی کرد ایده اصلی CentOS را که بر سازگاری رایگان و باینری با نسخه RHEL تاکید داشت، ادامه دهد.

در 1 فوریه 2021، نسخه بتا AlmaLinux منتشر شد. در پایان مارس همان سال اولین نسخه پایدار آن با حداقل هشت سال پشتیبانی منتشر شد (تا سال 2029 پشتیبانی دارد). در حال حاضر آلما لینوکس 8.6 با کد Sky Tiger آخرین نسخه آن است.

پایان عمر برنامه ریزی شده Alma Linux 8 (EOL) در تاریخ 31 مه 2029 است، زیرا Alma Linux بازسازی پایین دستی RHEL 8 است و از چرخه حیات RHEL 8 پیروی می کند. لازم به ذکر است که AlmaLinux توسط بسیاری از شرکت های معتبر از جمله ARM، AWS، Equinix و Microsoft پشتیبانی می شود.
 

ویژگی های آلما لینوکس - AlmaLinux

ایده اصلی توزیع رایگان و سازمانی آلما لینوکس ستودنی است اما با ارائه امکانات و مزایای این سیستم عامل شما را بیشتر به آلما لینوکس جذب خواهیم کرد. آلما لینوکس به‌عنوان یک توزیع قدرتمند و محبوب برای CentOS، مطمئنا ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند که در مدت زمان کوتاهی که منتشر شده، آن را در بین کاربران محبوب کرده است. با پارسدو همراه باشید تا به بررسی مزایای Alma Linux ادامه دهیم.
 

  • یک جایگزین عالی برای CentOS

کاربرانی که وابستگی خاصی به CentOS دارند و به دنبال جایگزینی مناسب برای CentOS هستند می توانند بدون نگرانی آلما لینوکس را به عنوان جایگزین انتخاب کنند. زیرا آلما لینوکس به دلیل سازگاری باینری با RHEL تجربه‌ای آشنا برای کاربران CentOS ایجاد می کند و کاربران CentOS می توانند به سرعت به محیط Alma Linux عادت کنند. فورک RHEL از نظر طراحی، عملکرد و جزئیات با مدل قبلی معروف خود متفاوت است. علاوه بر این، یک اسکریپت می‌تواند به راحتی نصب‌های CentOS موجود را به محیط Alma Linux منتقل کند.

  • جامعه و پشتیبانی

ویژگی اصلی AlmaLinux این است که توسط گروهی با دانش و تجربه در توزیع‌های لینوکس تأسیس و توسعه یافته است. با حمایت تیم Cloud Linux در تامین مالی و توسعه، این توزیع توجه قابل توجهی را از جامعه فناوری اطلاعات به خود جلب کرده است. از آنجایی که این توزیع قرار است توسط جامعه لینوکس و بنیاد متن‌باز AlmaLinux اجرا شود، تعهد قابل توجهی برای داشتن پشتیبانی خوب از جامعه وجود دارد.
ماهیت جامعه محور آلما لینوکس در آینده حتی بسیار مهمتر از اکنون خواهد بود، زیرا تغییرات و بهبودها به صورت مشترک و به سرعت اجرا می شوند. این توزیع راه حل هایی را با در نظر گرفتن نیازهای کاربران برای پاسخ به نیاز آنها ارائه می دهد. پشتیبانی قوی آلما لینوکس توسط جامعه، راهنماهای بسیاری را در دسترس کاربران جدید قرار می دهد.
جامعه AlmaLinux همچنین از بسته‌ها، وصله‌ها و به‌روزرسانی‌های هسته لینوکس پشتیبانی می‌کند و خدمات پشتیبانی استثنایی را برای کسب و کاری که به خدمات تخصصی نیاز دارند ارائه می‌کند.
برای اطمینان از اینکه سیستم‌های لینوکس همیشه ایمن، به‌روز و کاربردی هستند، CloudLinux به تازگی TuxCare را منتشر کرده است، یک سرویس پشتیبانی که پشتیبانی در سطح فروشنده را با همکاری فناوری مستقل ارائه می‌کند. با انجام این کار، آنها پشتیبانی ممتاز را برای همه توزیع‌های مختلف لینوکس، نه فقط آلما لینوکس، ارائه می‌کنند.

  • پایداری و استانداردهای کدگذاری سورس

اگرچه سورس کد آلما لینوکس بر اساس RHEL توسعه یافته است، اما با مشارکت و مشاوره کامیونیتی می توان سورس کد را بر اساس نیاز خود بهینه یا اصلاح کرد. زیرا AlmaLinux کد منبع و یادداشت‌های خود را در دسترس عموم قرار می‌دهد تا کاربران به راحتی بتوانند به‌روزرسانی‌ها و سازگاری‌های خود را ایجاد کنند.
یکی از ویژگی های بارز آلما لینوکس، پایداری آن در مقایسه با سایر رقبا است که آن را به گزینه ای امن و مطمئن برای استفاده تبدیل می کند. از آنجایی که آلما لینوکس نسخه پایین دستی RHEL است، از نسخه پایدار RHEL پیروی می کند و دارای سازگاری باینری RHEL است. نرم افزار جدید ابتدا برای  CentOS stream در دسترس است و پس از رفع اشکالات، Red Hat Linux Enterprise نسخه تجاری آن را به روز می کند، سپس به دست کاربران آلما لینوکس می رسد. درست است که این فرآیند زمان‌بر است، ولی در عوض، آزمایش و بررسی شده است.
بنابراین می توان آلما لینوکس را به عنوان یک توزیع پایدار، ایمن و آماده تولید لینوکس معرفی کرد.

  • هزینه ها و مجوزها

آلما لینوکس یک توزیع رایگان است که یک سیستم عامل تجاری و ویژگی هایی را برای دستیابی به اهداف تجاری ارائه می دهد و ویژگی های سیستم عامل های تجاری و پولی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد.
مجوز آلما لینوکس از مجوز RHEL پیروی می کند و خط مشی مجوز آن به شرح زیر است: «همانند Red Hat Enterprise Linux، حق نسخه برداری سیستم عامل AlmaLinux تحت مجوز GPLv2 است.»
علاوه بر این، برای استفاده نیازی به مجوز، قرارداد خدمات و یا ثبت نام ندارید و حتی با محدودیت استفاده مواجه نخواهید شد. آلما لینوکس یک توزیع رایگان و ارزشمند برای رقبای پولی خود است که متعهد به متن‌باز بودن است.

 

مهاجرت به آلما لینوکس - AlmaLinux

به نکات ضروری زیر در انتقال به آلما لینوکس توجه کنید:

  • توجه داشته باشید که اگر شرکت شما بسته‌های سیستم عامل را اختصاصی می‌داند، اسکریپت Almalinux-deploy یک توزیع همگام‌سازی را اجرا می‌کند و هر بسته سیستم‌عامل سفارشی‌شده را با نسخه موجود در مخازن Almalinux جایگزین می‌کند. (چه نسخه مخزن جدیدتر یا قدیمی تر از نسخه نصب شده باشد.)
  • آلما لینوکس از SecureBoot پشتیبانی نمی کند. دلیل این مشکل را می‌توان در طراحی کلیدها، گواهی‌ها و vendor support برای سخت‌افزار/هایپروایزر در توزیع‌های جدید یافت. از آنجایی که RHEL و CentOS هر دو از SecureBoot پشتیبانی می‌کنند، قبل از مهاجرت Alma Linux به اتصال زیرساخت خود با SecureBoot توجه کنید.
  • آلما لینوکس فقط با معماری x86_64 سازگار است. این مشکل بزرگی نیست زیرا کاربران لینوکس Enterprise معمولا سخت افزار x86_64 را در نظر می گیرند.
  • مهاجرت از سایر تغییرات EL8 به AlmaLinux را می توان با اسکریپت Almalinux-deploy بسیار ساده تر کرد. مهاجرت از CentOS، Oracle Linux و RHEL به Alma Linux فقط توسط اسکریپت Almalinux-deploy انجام می شود. یعنی سایر انواع EL8 مانند راکی لینوکس باید تغییراتی در اسکریپت برای مهاجرت ایجاد کنند، در غیر این صورت مشکل خواهند داشت.

 

مقایسه Alma Linux با  Rocky Linux 

AlmaLinux و Rocky Linux بازسازی‌های RHEL هستند که برای جایگزینی CentOS8 در 8 دسامبر 2020 منتشر شدند. وقتی Red Hat اعلام کرد که CentOS Linux 8 متوقف می‌شود، هر دو توزیع برای پر کردن فضای خالی CentOS 8 توسعه یافتند و با یکدیگر رقابت کردند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که آنها تا حدودی شبیه یکدیگر هستند؛ علاوه بر وجه اشتراک به دلیل اینکه هر دو بر اساس RHEL هستند، آنها نیز بسیار شبیه به نسخه بالادستی RHEL هستند. تفاوت بین این دو را می توان در چرخه انتشار، پاسخ به گزارش های باگ، ارتباطات و شفافیت سرنخ پروژه مشاهده کرد.


مقایسه AlmaLinux  با  CentOS Linux

همانطور که می دانید آلما لینوکس یکی از نامزدهای جایگزینی CentOS8 است. به روز رسانی errata یک ویژگی جدید عالی است که AlmaLinux ارائه می‌دهد. در آلما لینوکس، می‌توانید با نصب به‌روزرسانی‌های مرتبط با امنیت، جستجوی آسیب‌پذیری‌هایی که رفع شده‌اند و کارهای دیگر به لطف در دسترس بودن متادیتا، مدیریت بسته مبتنی بر امنیت را انجام دهید. اگرچه CentOS Linux متا دیتا اطلاعات به‌روزرسانی‌شده را ارائه نمی‌کند، اعلان‌های بسته از طریق mailing list در CentOS 7 عمومی شد. 

 

مقایسه AlmaLinux با CentOS Stream

تنها هدف AlmaLinux جایگزینی CentOS8 پس از توقف آن است. AlmaLinux به دلیل طراحی آن، آخرین نسخه بسته های توزیع شده با CentOS Stream را شامل نمی شود. اگر توزیع بالادستی مانند CentOS Stream با استراتژی های فنی و تجاری شما مطابقت دارد، بهتر است آن را برای آینده در دسترس نگه دارید.

 

نتیجه

آلما لینوکس - AlmaLinux  تاکنون به ادعای خود عمل کرده است و به یک جایگزین قدرتمند، قابل اعتماد و کاربرپسند برای CentOS تبدیل شده است. احتمالا در آینده نیز با کمک جامعه در حال توسعه به ایفای نقش خود در این مسیر ادامه خواهد داد و با رشد و توسعه خود به جایگاه برتری در بین رقبا خواهد رسید. در آینده ای نه چندان دور آلما لینوکس به عنوان جایگزینی ایده آل برای RHEL معرفی خواهد شد.

آلما لینوکس به عنوان یک توزیع سازمانی پایدار و رایگان، انتخاب اکثر کسب و کارها و سازمان هایی است که به دنبال یک سیستم عامل امن و پایدار هستند. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد آلما لینوکس بدانید توضیح داده ایم و آلما لینوکس را به شما معرفی کرده ایم. 
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید