ویژگی‌های جدید وردپرس 6.6

یکی از دلایل متعددی که باعث شده وردپرس بهترین CMS باشد، فراوانی و کیفیت به‌روزرسانی‌ها است. این سیستم مدیریت محتوا با به‌روزرسانی‌های منظم همراه است چه برای ارائه ویژگی‌های جدید باشد یا عیب یابی و دیباگ؛ آخرین به روز رسانی هم با نام Dorsey در وردپرس 6.6 انجام شده است.


وردپرس 6.6 آخرین نسخه فرآیند توسعه وب را با عناصر طراحی جدید، ویژگی‌های بازگشت (rollback) خودکار افزونه، مارجین منفی و موارد دیگر ارتقا می‌دهد. توسعه دهندگان حرفه ای وردپرس از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنند تا بهترین بهره را از پلتفرم وب‌سایت خود ببرند.


جدیدترین ویژگی‌های وردپرس 6.6


WordPress 6.6 در 16 ژوئیه 2024 منتشر شد که بر طراحی، ویرایش و عملکرد تمرکز دارد. طراحی با گزینه‌های سبک بیشتر از تم‌های بلوک و استایل section-specific، تقویت می‌شود. ویرایش با یک گردش کار یکپارچه و سازگاری افزونه بهبودیافته تر است. همراه با آن، گزینه‌های سفارشی تصویر پس زمینه و بازگشت خودکار افزونه‌ها را مشاهده می‌کنیم.


نماها و پیمایش داده‌های پیشرفته در ویرایشگر سایت

 

نماها و پیمایش داده‌های پیشرفته در ویرایشگر سایت

آخرین به روز رسانی وردپرس تغییرات قابل توجهی را برای ناوبری کارآمد در ویرایشگر سایت برای ما به ارمغان آورده است. در ادامه نحوه بهبود کارها آمده است:

  • نمای جانبی(Side-by-Side View): طرح پیش فرض اکنون محتوای صفحه و ابزارهای ویرایش شما را در کنار هم نشان می‌دهد. این کار دیدن کار شما و ایجاد تغییرات را آسان‌تر می‌کند.
  • مدیریت الگوی بهبود یافته: الگوها(Pattern)، بلوک‌های محتوای قابل استفاده مجدد، اکنون بهتر ادغام شده‌اند که به شما امکان می‌دهند با کلیک کمتر آن‌ها را پیدا و ویرایش کنید.
  • ناوبری پیشرفته: بهبود میانبرهای صفحه کلید، اقدامات ویرایش انبوه و طراحی کلی که ویرایش سایت وردپرس را ساده می‌کند.

این پیشرفت‌ها هنگام استفاده از ویرایشگر سایت، دید و پیمایش بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

گردش کار انتشارات متمرکز

 

گردش کار انتشارات متمرکز

در این نسخه یک گردش کار مشترک برای انتشار محتوا در کل سایت ارائه شده که چندین مزیت دارد:

  • تجربه یکپارچه: دیگر نیازی به جابجایی بین صفحات مختلف برای ویرایش و انتشار نیست. همه چیز از یک مکان مرکزی قابل دسترسی است.
  • ناوبری روان‌تر(smooth): گردش کار به گونه ای طراحی شده است که شما را به طور مستقیم در فرآیند انتشار راهنمایی کند. این کار باعث می‌شود که بین عناصر محتوای شما راحت‌تر حرکت کنید.
  • طراحی پیشرفته: جریان انتشار برای وضوح بهتر دوباره طراحی شده است. مدیریت اطلاعات کلیدی مانند عنوان، وضعیت و تصویر شاخص وردپرس اکنون در یک نگاه آسان‌تر است.

این ویژگی تجربه کاربری را به ویژه برای کسانی که انواع محتوای مختلف را در سایت وردپرس خود مدیریت می‌کنند، افزایش خواهد داد.

Override در الگوهای همگام‌سازی شده

 

Override در الگوهای همگام‌سازی شده

الگوهای همگام‌سازی شده با محتوای سفارشی، افزوده قدرتمندی به وردپرس 6.6 است. هنگام کار با   block patterns، که طرح‌بندی‌های از پیش طراحی‌شده بلوک‌ها هستند، انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند. آنها ثبات را در سراسر سایت حفظ می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است بخواهید عناصر خاصی را در یک الگو برای یک صفحه خاص تغییر دهید. اینجاست که این ویژگی جدید می‌درخشد.
با وردپرس 6.6، می توانید بلوک‌های خاصی را در یک الگوی همگام سازی شده لغو (Override) کنید. این به شما امکان می‌دهد متن، تصاویر یا سایر محتوای درون بلوک را ویرایش کرده و در عین حال طرح کلی را دست نخورده نگه دارید.
بنابراین می توانید از مزایای طرح بندی‌های از پیش طراحی شده در حین تزریق محتوای منحصر به فرد خود استفاده کنید.

بازگشت خودکار پلاگین

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در وردپرس 6.6، معرفی بازگشت خودکار افزونه‌ها است. این ویژگی در صورت عدم موفقیت به‌روزرسانی افزونه، Rollback را ارائه می‌دهد. در ادامه مزایای کلیدی بازگشت خودکار افزونه ها وجود دارد:

  • به روز رسانی خودکار ایمن: اگر به روز رسانی افزونه با مشکل مواجه شود، وردپرس اکنون به طور خودکار افزونه را به نسخه پایدار قبلی برمی‌گرداند.
  • کاهش زمان از کار افتادگی: این عملکرد بازگشتی به جلوگیری از خرابی وب‌سایت به دلیل به روز رسانی معیوب کمک می‌کند. بنابراین زمان خرابی بالقوه حداقلی و تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان مناسب و روان است.
  • امنیت بهبود یافته: به روز رسانی افزونه‌ها با جدیدترین وصله‌های امنیتی و ویژگی‌های بازگشتی، امنیت سایت وردپرس را افزایش می‌دهد.

اگر بدون ترس از خرابی عملکرد سایت به به‌روزرسانی‌های خودکار تکیه کنید، این ویژگی یک پیشرفت بزرگ است.

هاست وردپرس با وب سرور محبوب لایت اسپید و کش لایت اسپید باعث می‌شود تا سرعت لود فوق العاده‌ای را تجربه کنید.
با خرید هاست وردپرس کانفیگ حرفه ای و نظارت بر سرور به صورت پیوسته توسط تیم فنی پارسدِو انجام خواهد شد

تصویر پس زمینه سایت سفارشی

 

بازگشت خودکار پلاگین

وردپرس 6.6 امکان تنظیم تصویر پس زمینه گسترده سایت را مستقیم از طریق فایل theme.json یا ویرایشگر سایت معرفی کرده که به شما امکان می‌دهد به راحتی یک تصویر پس زمینه که در هر صفحه وب‌سایت ظاهر می‌شود اضافه کنید. به علاوه، به شما امکان می‌دهد ظاهر پس زمینه را با استفاده از ویژگی‌های style مختلف مانند:

  • Background Position: محل تراز شدن تصویر در صفحه (چپ، مرکز، راست و غیره) را کنترل کنید.
  • Background Size: تعیین کنید که چگونه مقیاس تصویر برای تناسب با viewport (cover، contain و غیره) باشد.
  • Background Repeat: نحوه تکرار تصویر را مشخص کنید (no repeat، repeat horizontally، repeat vertically یا tile)

با ترکیب تصاویر پس زمینه سایت به طور موثر، می توانید طراحی وب‌سایت خود را برای بهبود جلوه‌های بصری ارتقا دهید.

حاشیه‌های منفی (Negative Margins)

 

حاشیه‌های منفی  در وردپرس 6.6

این نسخه انعطاف پذیری را در موقعیت یابی عناصر سایت با حاشیه‌های منفی ارائه می‌دهد. می‌توانید به صورت دستی مقادیر حاشیه (مارجین) منفی را تنظیم کنید اما نمی‌توانید آنها را با slider option تنظیم کنید. در ادامه چند کاربرد خلاقانه حاشیه منفی آورده شده است:

  • جلوه‌های همپوشانی: با اعمال حاشیه های منفی برای بلوک های خاص، یک طرح همپوشانی (overlapping) ایجاد کنید که می‌تواند از نظر بصری جالب باشد و به چیدمان شما عمق دهد.
  • فاصله سفارشی: به جای تکیه بر حاشیه‌های مثبت، فاصله بین عناصر را با استفاده از حاشیه‌های منفی تنظیم کنید.
  • چسباندن عناصر: با استفاده از حاشیه‌های منفی برای قرار دادن آن تا حدی بر روی عنصر مجاور، کاری کنید که عنصری به عنصر دیگری stick (چسبیده) باشد.

گزینه حاشیه منفی به شما امکان می‌دهد طرح را با دقت بیشتری بدون فرو رفتن در کدنویسی سفارشی ایجاد کنید.

بلوک گرید (Grid Block)

 

بلوک Grid  در وردپرس 6.6

وردپرس 6.6 یک بلوک اختصاصی به نام Grid  را معرفی می‌کند. این پشتیبانی از Grid کاملا جدید توانایی شما را برای ایجاد ساختارهای صفحه ریسپانسیو و از نظر بصری متقاعد کننده افزایش داده و دو نوع چیدمان اصلی را مطابق با نیازهای شما ارائه می‌دهد:

  • Auto: این گزینه به طور خودکار یک طرح بندی شبکه‌ای (grid layout) را بر اساس تعداد آیتم‌ها و حداقل عرضی که برای هر عنصر تعریف می‌کنید ایجاد می‌نماید.
  • Manual: برای کنترل دقیق‌تر، می‌توانید Manual layout را انتخاب کنید و تعداد دقیق ستون‌هایی را که می‌خواهید در شبکه خود مشخص کنید که امکان سفارشی سازی کامل طرح را فراهم می‌نماید.

این پشتیبانی grid جدید به شما امکان می‌دهد که:

  • محصولات یا نمونه‌کارها را به نمایش بگذارید: محصولات، تصاویر یا پروژه های خود را به شیوه‌ای بصری جذاب و سازمان یافته ارائه دهید.
  • ایجاد طرح‌بندی محتوا: طرح‌بندی‌های منحصربه‌فردی را با متن، تصاویر و سایر بلوک‌های محتوا که در فرمت grid مرتب شده‌اند، بسازید.
  • طراحی ریسپانسیو: سیستم گرید Responsive است و تضمین می‌کند که چیدمان‌های شما به طور یکپارچه با اندازه‌های مختلف صفحه منطبق می‌شوند.

با استفاده از بلوک Grid و قابلیت‌های آن، می توانید طراحی وب‌سایت را به سطح بالاتری ببرید.

گزینه های سایه (Shadow) پیش فرض سفارشی

این قابلیت به شما کنترل دقیقی بر روی سایه‌های ظریف و در عین حال تاثیرگذار می‌دهد که می‌توانند جذابیت بصری وب‌سایت شما را افزایش دهند. در ادامه نحوه افزایش گزینه‌های طراحی شما آمده است:

  • سایه‌های از پیش تعریف‌شده در مقابل سایه‌های سفارشی: قبلا شما محدود به استفاده از گزینه‌های سایه از پیش تعریف‌شده توسط پوسته خود بودید. اکنون، می‌توانید استایل‌های سایه سفارشی با ویژگی‌های خاص مانند offset، spread، blur و color ایجاد کنید.
  • Global یا Block-Specific: استایل‌های سایه سفارشی را می‌توان به صورت گلوبال یا برای بلوک‌های خاص در محتوای شما اعمال کرد که امکان انتخاب بهتر طراحی را فراهم می‌کند.
  • رابط کاربری پیشرفته: منوی Styles در ویرایشگر بلوک گوتنبرگ یک رابط کاربر پسند برای ایجاد و مدیریت استایل‌های سایه سفارشی ارائه می‌دهد. با استفاده از ویرایشگر بصری می‌توانید به راحتی ویژگی‌های سایه را تنظیم کنید.

این گزینه‌های سایه به شما کنترل بیشتری بر روی جزئیاتی که بر طراحی وب سایت و تجربه کاربری شما تاثیر می‌گذارد، خواهد داد.

بخش استایل‌های خاص (Specific Styles)

بخش Specific Styles در وردپرس 6.6

امکان می‌دهد تا تغییرات طراحی منحصر به فرد را در بخش‌های مختلف مانند هدر، فوتر، قسمت‌های محتوا یا لیست محصولات اعمال کنید تا یک تجربه کاربری پویاتر و بهبود بصری ایجاد شود. در ادامه نحوه افزایش امکانات طراحی شما آمده است:

  • پیاده سازی پوسته: توسعه دهندگان پوسته می‌توانند از فایل theme.json برای تعریف section styles استفاده کرده و گزینه‌های از پیش ساخته شده را برای کاربران ارائه دهند.
  • اپلیکیشن کاربر پسند: کاربران می‌توانند به راحتی section styles را از طریق رابط ویرایشگر بلوک بدون نوشتن کد سفارشی اعمال کنند.

با اعمال بخش استایل‌های خاص، می‌توانید تجربه کاربری جذاب و پویاتری را در وب‌سایت ایجاد کنید.

Block Binding API

Block Binding API به این معنی است که بلوک می‌تواند داده‌های ذخیره‌شده در جای دیگر سایت را نمایش دهد یا با آن تعامل داشته باشد. کارشناسان وردپرس از آن برای اتصال محتوای یک بلوک به داده‌های ذخیره شده در فیلدهای سفارشی استفاده می‌کنند.

در وردپرس 6.5، این ویژگی در درجه اول بر اتصال بلوک‌ها به داده‌های فیلد سفارشی متمرکز بود. در وردپرس 6.6 با ارائه گزینه‌ای برای ویرایش داده‌های فیلد سفارشی در خود ویرایشگر بلوک، عملکرد را گسترش داده و  نیاز به جابجایی بین رابط‌ها برای مدیریت محتوا را از بین برده و گردش کار را ساده می‌کند.

وردپرس مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید هیجان انگیز را برای کاربران در تمام سطوح به ارمغان می‌آورد. از پیشرفت‌های کاربرپسند گرفته تا ابزارهای توسعه‌دهنده قدرتمند مانند Block Binding API. این به روز رسانی به کارشناسان توسعه وردپرس اجازه می‌دهد تا وب سایتی از نظر بصری جذاب‌تر، پویاتر و کارآمدتر ایجاد کنند.

چگونه به وردپرس 6.6 ارتقا دهیم؟

دو راه اصلی برای ارتقا به وردپرس 6.6 وجود دارد: به روز رسانی خودکار و به روز رسانی دستی. به‌روزرسانی خودکار ساده‌ترین و آسان‌ترین روش است، اما اگر به کنترل بیشتری بر روی به‌روزرسانی‌ها نیاز دارید، می‌توانید آن را به‌صورت دستی به‌روزرسانی کنید. 

روش 1: به روز رسانی خودکار

اگر به روز رسانی خودکار را فعال کرده باشید، وردپرس به صورت خودکار به آخرین نسخه، آپگرید می‌شود. برای استفاده از ویژگی به‌روزرسانی خودکار، به پیشخوان > به‌روزرسانی‌ها بروید و روی لینک «به‌روزرسانی خودکار همه نسخه‌های جدید وردپرس را فعال کنید.» کلیک نمائید.

روش 2: به روز رسانی دستی

اگر عملکرد به‌روزرسانی خودکار شما کار نکرد یا به کنترل بیشتری روی آن نیاز دارید، این روش ترجیح داده می‌شود. می‌توانید وردپرس را با دانلود آخرین نسخه از سایت وردپرس و سپس آپلود آن در وب سرور هم به روز کنید.
شما می‌توانید هر یک از روش‌ها را بر اساس نیاز و تخصص خود انتخاب نمائید. توصیه می‌شود قبل از ارتقا به نسخه جدید از سایت وردپرس خود  بکاپ تهیه کنید. این فایل بکاپ به شما امکان می‌دهد در صورت بروز هر گونه مشکل، سایت وردپرس خود را بازیابی نمائید.

جمع بندی

به روز رسانی وردپرس 6.6 روند ایجاد وب‌سایت را ارتقا داده است. کاربرپسندی را در ویرایشگر سایت افزایش داده و ویژگی‌هایی مانند Block Binding API ها را ارائه می‌دهد. این امر منجر به توسعه موثرتر و کارآمدتر وب‌سایت‌ها خواهد شد.
با ویژگی‌هایی مانند custom shadowing و specific style selection، می‌توانید طراحی سایت را راحت‌تر کنترل کنید. به علاوه، ویژگی automatic plugin rollback تضمین می‌کند که سایت هرگز با مشکلات سازگاری مواجه نشود.