Domain grace و Redemption period چیست؟

اگر دامنه خود را به موقع تمدید نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای بازگرداندن و زنده نگه داشتن دامنه چقدر باید جریمه بپردازید؟ در این مطلب در ابتدا به بررسی چرخه حیات دامنه جهانی خواهیم پرداخت و بعد دوره تمدید (Domain Grace) و دوره بازخرید (Redemption period) را توضیح داده و با مراحل و شرایط هر یک آشنا خواهیم شد.
 


ICANN در سال 2013 سیاستی را منتشر کرد که به موجب آن ثبت‌کنندگان دامنه مجبور می‌شوند تا کاربران را برای تمدید دامنه در حال انقضا مطلع کنند. این موسسه غیرانتفاعی نقش تعیین کنندهای در حفظ اینترنت به عنوان مکانی امن برای صاحبان سایت دارد.
یک ماه یا یک هفته قبل از انقضای دامنه شما، یک اعلانی از ثبت کننده خود دریافت خواهید کرد که در آن تمام اطلاعاتی که برای تمدید نام دامنه نیاز دارید دریافت خواهید کرد. اگر اقدامی نکنید، سایت شما یک روز پس از تاریخ انقضا وارد مهلت تمدید 30 روزه می‌شود.
فرض کنید نام دامنه شما در اول مهر منقضی می‌شود. این بدان معناست که شما تا آخر مهر فرصت دارید تصمیم بگیرید: دامنه را برای مدت دیگر تمدید کنید، که معمولا حداکثر زمانی است که مجاز به تمدید دامنه خود هستید.
در صورتی که تصمیم به تمدید آن ندارید، دامنه یا منقضی می‌شود و به لیست دامنه‌های آزاد بازگردانده می‌شود.


چرخه حیات دامنه

چرخه حساب دامنه جهانی

  • فعال: دامنه از یک تا ده سال فعال است. کاربران باید هر سال یک دامنه را تمدید کنند تا از انقضا جلوگیری کنند، مگر اینکه برای یک برنامه چند ساله ثبت کنند.
  • منقضی شده: یک دامنه از تاریخ انقضا و حداکثر تا 45 روز منقضی می‌شود. با این حال، 30 روز پس از مهلت، دامنه ممکن است برای یک مزایده دامنه منقضی شده قرار گیرد.
  • دوره مهلت بازخرید: دامنه سایت در ثبت کننده متوقف است. مالک همچنان می تواند آن را برای 30 روز تمدید کند (اگر شخص ثالث آن را از طریق حراج خریداری نکرده باشد)، اما ممکن است هزینه های اضافی اعمال شود.
  • در انتظار حذف: مالک نمی تواند دامنه را تمدید کند. فقط 5 روز پس از پایان دوره مهلت بازخرید، نام سایت عمومی می شود. خریداران هم اکنون می توانند دامنه را با نرخ عادی بازار خریداری و ثبت کنند.

دوره تمدید  (Grace Period)

دوره تمدید یک مدت زمان تعیین شده پس از تاریخ انقضای دامنه است که در طی آن مالک اصلی همچنان می‌تواند دامنه را تمدید کند، اغلب بدون جریمه اضافی.
مدت زمان تمدید می‌تواند بسته به ثبت کننده دامنه و پسوند دامنه (TLD) متفاوت باشد. در ادامه نگاهی دقیق تر به دوره تمدید دامنه آورده شده است:

  1.  تاریخ انقضا (Expiration Date): زمانی که نام دامنه ثبت می‌شود، معمولا برای یک دوره خاص، اغلب یک سال، ثبت می‌شود. مالک دامنه برای حفظ مالکیت باید قبل از تاریخ انقضا، دامنه را تمدید کند.
  2. شروع دوره تمدید (Grace Period Start): پس از گذشت تاریخ انقضا، دامنه وارد دوره تمدید می‌شود. دوره تمدید بلافاصله پس از تاریخ انقضا شروع می‌شود. در طول این دوره، دامنه به وب‌سایت و خدمات ایمیل مرتبط خود ادامه می‌دهد و در کنترل مالک باقی می‌ماند.
  3. تمدید و بازیابی (Renewal and Restoration):
  • تمدید (Renewal): در طول دوره تمدید، مالک دامنه معمولا می‌تواند با پرداخت هزینه تمدید منظم، دامنه را تمدید کند. تمدید دامنه آن را به وضعیت فعال باز می‌گرداند و تاریخ انقضا برای یک دوره دیگر (به عنوان مثال، یک سال) تمدید می‌شود.
  • بازیابی (Restoration): در برخی موارد، اگر دوره مهلت بدون تمدید منقضی شود، دامنه ممکن است وارد دوره بازخرید شود. در طول دوره بازخرید، مالک دامنه همچنان می‌تواند دامنه را بازیابی کند، اما اغلب شامل هزینه‌های اضافی است که می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه‌های تمدید استاندارد باشد. تمدید در این دوره می‌تواند پیچیده تر باشد و ممکن است نیاز به تماس مستقیم با ثبت کننده داشته باشد.
  1. مدت زمان تمدید (Duration of Grace Period): طول دوره تمدید بسته به ثبت کننده دامنه و TLD دامنه متفاوت است. gTLD‌های رایج (دامنه‌های سطح بالای عمومی) مانند .com، .net و .org اغلب یک دوره تمدید 30 روزه دارند. با این حال، برخی از ثبت‌کنندگان ممکن است دوره‌های تمدید طولانی‌تر یا کوتاه‌تری ارائه دهند، بنابراین ضروری است که با ثبت‌کننده خاص خود برای سیاست‌هایشان مشورت کنید.
  2. عملکرد در طول دوره تمدید: در حالی که دامنه در دوره تمدید است، فعال باقی می‌ماند و خدمات مرتبط با آن، مانند وب سایت‌ها و ایمیل، به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهند. مالک دامنه می‌تواند از طریق کنترل پنل ثبت کننده در طول دوره مهلت به دامنه دسترسی داشته باشد و آن را مدیریت کند.
  3. خطرات انقضا: پس از پایان دوره تمدید، بدون تمدید یا بازیابی، دامنه ممکن است دوباره در مجموعه دامنه‌های آزاد (available domains) قرار بگیرد، جایی که هر کسی می‌تواند آن را ثبت کند. پس از انتشار، مالک قبلی تمام حقوق دامنه را از دست می‌دهد.
  4. خدمات حفاظت از حریم خصوصی: اگر حفاظت از حریم خصوصی WHOIS را برای دامنه خود فعال کرده‌اید، ممکن است لازم باشد برای دسترسی و تمدید دامنه در طول دوره تمدید، آن را به طور موقت غیرفعال کنید. به این دلیل که ممکن است لازم باشد ثبت کننده هویت شما را برای فرآیند تمدید تایید کند.

برای صاحبان دامنه ضروری است که تاریخ انقضای دامنه خود را پیگیری کنند و از مدت زمان تمدید ارائه شده توسط ثبت کننده خود آگاه باشند. نظارت منظم بر تاریخ انقضای دامنه و تنظیم تمدید خودکار می‌تواند به جلوگیری از خطاهای ناخواسته دامنه و از دست رفتن احتمالی دامنه‌های ارزشمند کمک کند.

ثبت دامنه بعد از ثبت دامنه جهانی کنترل پنل کامل فارسی بلافاصله از طریق پنل مدیریت در دسترس خواهد بود و شما میتوانید از امکاناتی همچون تغییر DNS دامنه، تنظیم Child Name Server، دریافت کد ترانسفر، تغییر Whois، قفل دامنه و ... بهره ببرید.

دوره بازخرید (Redemption Period)

دوره بازخرید مرحله‌ای است پس از انقضای دامنه و پس از تمدید. در طول این مدت، مالک اصلی همچنان می تواند دامنه را بازیابی کند، اما اغلب با هزینه بالاتر.

اگر دامنه‌ای در طول دوره تمدید، renew نشود، وارد مرحله بازخرید خواهد شد. در این مدت دامنه غیرفعال شده و ممکن است یک صفحه نگهدارنده نمایش دهد. بازیابی دامنه در بازخرید امکان پذیر است اما معمولا هزینه‌های بیشتری را شامل می‌شود. اگر باز هم بازپس گرفته نشود، دامنه در نهایت آزاد می‌شود و برای ثبت مجدد در دسترس خواهد بود.

در ادامه جزئیات بیشتری در مورد دامنه دوره بازخرید آمده است:

  1. انقضا (Expiration): دوره Redemption پس از انقضای یک دامنه وارد عمل می‌شود. هنگامی که مالک دامنه نتواند دامنه را قبل از تاریخ انقضای آن تمدید کند، دامنه وارد یک دوره تمدید می‌شود که در طی آن ثبت کننده ممکن است همچنان فرصتی برای تمدید آن بدون هزینه اضافی داشته باشد.
  2. دوره تمدید(Grace Period): قبل از دوره بازخرید، اکثر ثبت کنندگان دامنه‌ها یک دوره تمدید ارائه می‌دهند که در طی آن مالک دامنه می‌تواند دامنه را بدون پرداخت هزینه بازخرید، تمدید کند. مدت زمان این مهلت بر اساس رجیستری متفاوت است اما معمولا چند هفته طول می‌کشد.
  3. Redemption Period Duration: پس از پایان دوره تمدید و اگر دامنه همچنان تمدید نشود، دامنه وارد دوره Redemption می شود. دوره بازخرید یک مرحله اضافی است که معمولا 30 روز طول می‌کشد. در این مدت دامنه فعال نیست و ثبت کننده گزینه‌های محدودی برای بازیابی آن دارد.
  4. بازیابی در طول دوره بازخرید: برای بازیابی دامنه در طول دوره بازخرید، مالک دامنه معمولا باید از طریق ثبت کننده دامنه خود مراجعه کرده و هزینه ای بپردازد که می تواند به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه تمدید استاندارد باشد. این فرآیند شامل بازخرید دامنه از رجیستری است و ثبت کننده این فرآیند را از طرف مالک دامنه تسهیل می کند.
  5. Registry Hold: در حالی که در دوره Redemption، دامنه در وضعیت Registry Hold قرار دارد، به این معنی که نمی‌تواند توسط شخص دیگری ثبت یا استفاده شود. به طور موثر برای جلوگیری از نقل و انتقالات یا ثبت نام های غیرمجاز قفل شده است.
  6. عملکرد محدود: در طول دوره بازخرید، وب‌سایت و سرویس‌های ایمیل دامنه معمولا غیرفعال می‌شوند. دامنه به هیچ وب‌سایتی منتقل نمی‌شود و ایمیل ارسال شده به آدرس‌های مرتبط با دامنه ممکن است بازگردد یا تحویل داده نشود.
  7. بدون گارانتی: همه رجیستری‌های دامنه دارای دوره بازخرید نیستند و قوانین و هزینه‌های مرتبط با آن می‌تواند از یک رجیستری به دیگری متفاوت باشد. علاوه بر این، هیچ تضمینی وجود ندارد که دامنه بتواند از دوره بازخرید بازیابی شود، زیرا این امر به سیاست‌های رجیستری و توانایی ثبت کننده دامنه برای تسهیل بازخرید بستگی دارد.
  8. انقضای دوره بازخرید: اگر مالک، دامنه را در دوره بازخرید تمدید نکند، معمولا برای ثبت برای عموم در دسترس قرار می گیرد. در این مرحله، هر کسی می تواند دامنه را بر اساس اولویت ثبت نام کند.

به طور خلاصه، Redemption Period یک مرحله خاص در چرخه حیات یک نام دامنه منقضی شده است که حدود 30 روز طول می کشد و در طی آن مالک دامنه می تواند با پرداخت هزینه بازخرید دامنه را بازیابی کند. این آخرین فرصت برای به دست آوردن مجدد کنترل دامنه قبل از اینکه برای ثبت توسط دیگران در دسترس قرار گیرد است.