توسعه دهندگان نرم افزار چه می‌کنند؟

شرکت‌های فناوری در سال 2024 هم در جستجوی توسعه دهندگان نرم افزار هستند. بسیاری از دانشجویان در حال فارغ التحصیل شدن با مدرک کامپیوتر یا حتی در حال گذار به حرفه توسعه نرم افزار هستند. با سرعت سریع پیشرفت‌های فناوری، تقاضا برای توسعه دهندگان ماهر بیشتر از همیشه و رقابت زیاد است.


توسعه دهنده نرم افزار کیست؟

به زبان ساده، یک توسعه دهنده نرم افزار، شخصی حرفه‌ای است که نرم افزار ایجاد می‌کند. همه شرکت‌های فناوری و اکثر شرکت‌های غیرفناوری، نرم‌افزاری دارند که نیازها و ترجیحات کاربرانشان را برآورده می‌کند. توسعه دهندگان نرم افزار مسئول نوشتن کد و ساختن نرم افزاری هستند که این نیازها را برطرف می‌نماید.

7 مهارت برتر برای یک توسعه دهنده نرم افزار

توسعه نرم افزار یک زمینه بسیار فنی است. در حالی به که ترکیبی از مهارت‌های فنی به عنوان  پیش نیاز برای قدم گذاشتن در این زمینه نیاز دارد، همچنین مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم لازم برای عبور از صنعت وجود دارد. در ادامه لیستی از هفت مهارت ضروری برای یک توسعه دهنده نرم افزار آمده است:

  1. آشنایی با مفاهیم کامپیوتر
  2. زبان‌های برنامه نویسی
  3. تست و دیباگ نرم افزار
  4. مهارت‌های تحلیلی
  5. خلاقیت
  6. همکاری بین تیمی
  7. ارتباط موثر
سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که می‌توان در تمرین مهارت‌های Devops از آن استفاده کرد.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


آشنایی با مفاهیم کامپیوتر

بدون ابزار مناسب نمی‌توانید خانه بسازید. به همین ترتیب، شما نمی‌توانید بدون دانستن مفاهیم اساسی علوم کامپیوتر از جمله درک ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها، یک توسعه دهنده نرم افزار شوید. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار مشتاق برای نوشتن کد موثر به درک کاملی از دانش اولیه نیاز دارد. ساختارهای داده (Data structure)، مانند آرایه‌ها،  linked listsو trees، بلوک‌های سازنده برنامه‌های نرم افزاری هستند. آنها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا داده‌ها را به طور کارآمد سازماندهی و مدیریت کنند، که برای ایجاد نرم افزار مقیاس پذیر و با کارایی بالا بسیار مهم است. بدون این مهارت‌های اساسی، توسعه‌دهندگان ممکن است نتوانند فراتر از اساسی‌ترین وظایف پیشرفت کنند.

زبان‌های برنامه نویسی

توسعه دهندگان به زبان‌های برنامه نویسی صحبت می‌کنند. البته نه به معنای واقعی کلمه، اما کدی که توسعه دهندگان می‌نویسند به زبان‌های خاصی است که سینتکس و معنای خاص خود را دارند. زبان‌های برنامه نویسی بسیار متنوعی وجود دارد  از محبوب ترین آنها پایتون گرفته تا C++ به عنوان یک زبان پیچیده. بسته به پروژه، توسعه دهندگان نرم افزار ممکن است نیاز به کسب تخصص در یک زبان برنامه نویسی خاص داشته باشند.

تست و دیباگ نرم افزار

کدنویسی تنها مشخصه‌ی یک توسعه دهنده نیست. مهارت دیگری که توسعه دهندگان نرم افزار باید داشته باشند، دیباگ است. هنگامی که توسعه دهندگان کد را نوشتند، وقت آن است که آن را اجرا کنید و ببینید که آیا کارآمد است یا خیر. برای اطمینان از اینکه نرم افزار کار می‌کند و می‌تواند عملکردهایی را که قرار بود انجام دهد، باید آزمایش‌هایی انجام شود. گاهی اوقات کل صفحه قرمز می‌شود و اشکالی در کد وجود دارد. تقریبا هر توسعه‌دهنده‌ای می‌داند که دیباگ گاهی چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد.

مهارت‌های تحلیلی

کدنویسی در مورد حل مسائل پیچیده است. در هسته خود، کدنویسی شامل تجزیه یک مشکل به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت، تجزیه و تحلیل هر جزء و ایجاد یک توالی منطقی از دستورالعمل‌ها برای دستیابی به یک نتیجه دلخواه است. این امر مستلزم توانایی قوی برای تفکر انتقادی، شناسایی الگوها و پیش بینی مشکلات بالقوه است. هنگامی که با چالش کدنویسی مواجه می‌شود، یک توسعه‌دهنده باید ابتدا مشکل را به طور کامل تجزیه و تحلیل و استنباط کند تا بتواند بهترین رویکرد را برای حل آن تعیین نماید.

خلاقیت

خلاقیت ممکن است برای یک توسعه دهنده به عنوان یک مهارت برتر به نظر نرسد، اما به عنوان یک مهارت حیاتی برای برجسته شدن در میان توسعه دهندگان نرم افزار شناخته می‌شود. خلاقیت در توسعه نرم‌افزار فراتر از نوشتن کد است، بلکه شامل تفکر خارج از چارچوب برای یافتن راه‌حل‌هایی است که شاید بالافاصله آشکار نمی‌شوند. یک توسعه‌دهنده خلاق می‌تواند یک مشکل پیچیده را بپذیرد و آن را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم و از زوایای مختلف به آن نزدیک شود تا زمانی که راه‌حل کارآمدی پیدا کند. توسعه دهندگان خلاق بیشتر احتمال دارد ایده‌های اصلی را ارائه دهند که می‌تواند به ویژگی‌ها و حتی محصولات جدید منجر شود.

همکاری بین تیمی

ارتباط موثر بین تیم‌ها باعث ایجاد یک محیط کاری مشترک می‌شود. در محیطی که ایده‌ها آزادانه رد و بدل می‌شوند، بازخورد سازنده است و اعضای تیم احساس ارزشمندی و درک می‌کنند، هماهنگی ادامه و کیفیت کلی کار به طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد. وقتی توسعه دهندگان بتوانند به طور موثر با گروهی از متخصصان مختلف کار کنند، تضمین می‌کند که همه در جهت یک هدف مشترک یعنی موفقیت پروژه همسو هستند.

ارتباط موثر

توسعه دهندگان اغلب مجبورند با طیف گسترده‌ای از متخصصان، از جمله مدیران پروژه، طراحان و تست کنندگان تضمین کیفیت کار کنند. توسعه دهندگان به صورت مجزا کار نمی‌کنند. آنها بخشی از تیمی هستند که برای اطمینان از اینکه همه در یک مسیر هستند، بر ارتباطات روان تکیه دارد. چه در مورد نیازهای پروژه بحث شود، چه ارائه به روز رسانی وضعیت، یا حل مشکلات، ارتباط واضح و مختصر به جلوگیری از سوء تفاهم‌هایی که می‌تواند منجر به تاخیر یا خطاهای پرهزینه شود کمک می‌کند. در حالی که تخصص فنی ضروری است، توانایی انتقال ایده‌ها و توضیح مفاهیم پیچیده فنی به زبان ساده، چیزی است که واقعا نتایج موفق پروژه را هدایت می‌کند.

مسئولیت های یک توسعه دهنده نرم افزار

فعالیت‌های روزانه یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند در شرکت‌های مختلف متفاوت باشد، اما به طور کلی، مسئولیت‌ها چیزی شبیه به این است:

  • نوشتن کدهای تمیز، کارآمد و قابل نگهداری
  • نگهداری و به روز رسانی نرم افزارهای کاربردی موجود
  • ترجمه نیازهای کاربر و مشخصات فنی به کد عملکردی
  • همکاری نزدیک با سایر اعضای تیم، از جمله طراحان، مدیران پروژه و QA testers

تفاوت بین توسعه دهنده نرم افزار و مهندس نرم افزار

در حالی که این دو اصطلاح به جای یکدیگر برای متخصصانی که در توسعه نرم افزار کار می‌کنند استفاده می‌شود، تفاوت‌های خاصی بین این دو وجود دارد. تفاوت‌های اصلی بین توسعه دهندگان نرم افزار و مهندسان نرم افزار به شرح زیر است:

مهندس نرم افزار توسعه دهنده نرم افزار
طراحی، توسعه و مدیریت سیستم های پیچیده برای ساختن نرم افزار کد بنویسید و پیاده سازی کنید
نقش گسترده‌تر که شامل معماری سیستم، طراحی و تضمین مقیاس پذیری می‌شود

روی یک جنبه خاص از یک پروژه، مانند توسعه front-end یا back-end تمرکز کنید

رسیدگی به مشکلات مقیاس بزرگتر (larger-scale) که کل سیستم‌ها را پوشش می‌دهد

روی حل مشکلات خاص از طریق کدنویسی تمرکز کنید

تولید طراحی‌های کلی سیستم، blueprint و راهکارهای نرم افزاری جامع 

کدی را تولید کنید که به ویژگی‌های خاص کمک می‌کند

 

چگونه وارد توسعه نرم افزار شویم

روزهایی که برای ورود به حوزه توسعه نرم افزار باید مدرک رسمی می‌گرفت گذشته است. مسیرهای متعددی برای توسعه دهندگان مشتاق برای ورود به این حوزه وجود دارد. در این دوران، شما فقط به دانش کامپیوتر و اشتیاق به یادگیری مداوم نیاز دارید.

پلتفرم‌هایی مانند Educative، Coursera و Udemy دوره‌هایی را در مورد طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی، ابزارها و فریمورک‌ها ارائه می‌دهند که اغلب توسط کارشناسان صنعت تدریس می‌شوند. این منابع به زبان آموزان اجازه می دهد تا مهارت‌های لازم را با سرعت خود و بر اساس برنامه زمانی خود کسب کنند. شما حتی می‌توانید بدون داشتن تجربه هم کد نویسی را یاد بگیرید!

کلام پایانی

تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار ممکن است دشوار به نظر برسد، اما مانند هر شغلی، اول کافی است سربالایی را طی کنید، قطعا در این مسیر نیز دست‌اندازهای زیادی وجود خواهد داشت. اما انعطاف‌پذیری واقعی در پایبندی به کار سخت و اطمینان از این است که شعله اشتیاق برنامه‌نویسی خاموش نشود.