چگونه توسعه دهنده Web3 شویم؟

دنیای توسعه وب به طور مداوم در حال تحول بوده و آخرین مرز فعلی آن Web3 است. بازار بلاکچین وب3 تا سال 2030 به 38.6 میلیارد دلار خواهد رسید. این فضای جدید هیجان انگیز فرصت‌های شغلی جدیدی از جمله توسعه وب3 را به ارمغان می آورد.‌اگر یک توسعه‌دهنده هستید یا به دنبال این هستید که خودتان را به چالش بکشید و در خط مقدم نوآوری قرار بگیرید، تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده Web3 ممکن است راهی برای بررسی باشد.


Web3 چیست؟

Web3 به توسعه رمزارز اشاره دارد، زیرا امکان استفاده از بلاک چین را در سایر صنایع نیز فراهم می‌کند. این فناوری غیرمتمرکز به عنوان آینده یا یک مفهوم جدید در شبکه جهانی وب شناخته می‌شود و نسل بعدی اینترنت، قدرت را از شرکت‌های بزرگ فناوری به کاربران فردی منتقل خواهد نمود.
Web3 در مورد بازگرداندن قدرت به کاربران است. در قدیم (Web1) اینترنت با محتوای ثابت اولیه بود. بعد Web2 آمد، جایی که همه چیز با رسانه‌های اجتماعی تعامل بیشتری پیدا کرد. در وب 3، با استفاده از فناوری بلاک چین، آن را یک قدم فراتر می‌گذاریم.

وب 3 چیست؟

یک توسعه دهنده Web3 چه می‌کند؟

توسعه دهنده Web3 بودن به این معنی است که کار اصلی شما ایجاد برنامه‌ها و قراردادهای خاص در اینترنت است. در ادامه برخی از مسئولیت‌ها و وظایف کلیدی مرتبط با توسعه دهندگان Web3 آورده شده است:

  1. توسعه بلاک چین

به عنوان یک توسعه دهنده Web3، از فناوری‌های بلاک چین مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پولکادوت و سولانا استفاده می‌کنید. آنها قراردادهای هوشمند را با شرایط سخت کد شده در کد توسعه ایجاد و پیاده سازی می‌نمایند. چندین زبان برنامه نویسی از جمله جاوا اسکریپت، پایتون، سی پلاس پلاس و غیره برای اجرای این نقش استفاده می‌شوند.

  1. توسعه برنامه غیرمتمرکز (DApp).

به عنوان یک توسعه دهنده Web3، باید برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنید که روی شبکه های بلاک چین اجرا شوند. این برنامه‌ها اغلب توسط یک سازمان محدود نشده و به عنوان متن‌باز در دسترس هستند.

  1. توسعه قرارداد هوشمند

در فرآیند توسعه قراردادهای هوشمند، برنامه نویسان از زبان‌هایی مانند Solidity برای اتریوم استفاده می‌کنند که امنیت و کارایی قراردادهای هوشمند را تضمین می‌کنند.

  1. ادغام بلاک چین

آنها فناوری بلاک چین را در سیستم‌ها یا برنامه‌های موجود ادغام نموده و علاوه بر این، با سایر توسعه دهندگان همکاری می‌کنند تا از شفافیت، تغییر ناپذیری و تمرکززدایی که در فناوری بلاک چین به وجود می‌آید، بهره ببرند. 

  1. توسعه وب 3

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 بسیار مورد تقاضا است. توسعه دهنده باید برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کند که در یک پلتفرم بلاک چین اجرا شوند. ممکن است با فریمورک‌های مختلفی مانند Truffle و Web3.js ایجاد شود.

  1. توسعه قرارداد هوشمند

در بازار کار تکنولوژیک امروزی، توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند تقاضای بالایی دارند. در سه ماهه دوم سال 2023، قراردادهای هوشمند رشد 302 درصدی سه ماهه به سه ماهه را تجربه کردند. این توسعه دهندگان معمولا مسئولیت نوشتن قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی را بر عهده دارند.

  1. طراحی DApp

طراحان برنامه غیرمتمرکز باید به طراحی رابط کاربری برای بهبود تجربه کاربر توجه کنند. طراح DApp باید از نزدیک با توسعه دهنده Web3 برای ایجاد برنامه‌های قابل مشاهده و کاربر پسند کار کند.
به‌عنوان یک توسعه‌دهنده Web3، می‌توانید برای نقش‌های توسعه‌دهنده ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، مشاور بلاک چین و توسعه‌دهنده رمزنگاری درخواست دهید.

vps یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید vps در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

شرح شغل توسعه دهنده Web3

یک توسعه دهنده Web3 باید مهارت‌های توسعه وب سنتی را با درک عمیق فناوری بلاک چین ترکیب نموده تا برنامه‌های غیرمتمرکز ایمن و کاربرپسند ایجاد کند. در ادامه چند مهارت برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 وجود دارد.

دانش بلاکچین

درک نحوه عملکرد فناوری بلاک چین اولین مهارتی است که یک توسعه دهنده Web3 باید داشته باشد که شامل آگاهی از پلتفرم‎‌های مختلف بلاک چین، مکانیسم‌های اجماع و نحوه پردازش تراکنش‌ها می شود.

توسعه وب

یک توسعه‌دهنده وب باید مهارت‌های قوی در فناوری‌های توسعه وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ساختن بخش اصلی DApps داشته باشد. برای ایجاد منطق سمت سرور و مدیریت وظایف پردازش داده باید از فریمورک‌های توسعه بک‌اند (مانند Node.js) آگاهی داشته باشید.

آگاهی امنیتی

برای اینکه یک توسعه‌دهنده وب 3 باشید، باید آسیب‌پذیری‌های امنیتی رایج در برنامه‌های بلاک چین، مانند حملات ورود مجدد، وابستگی‌های اولیه و سفارش تراکنش‌ها را درک کنید. علاوه بر این، شما باید با ابزارها و فریمورک‌های امنیتی (مانند OpenZeppelin) برای حسابرسی و ایمن سازی قراردادهای هوشمند آشنا باشید.

مقیاس پذیری و بهینه سازی عملکرد

برای اینکه یک توسعه‌دهنده وب 3 باشید، باید از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مانند پروتکل‌های لایه 2 (مانند شبکه لایتنینگ، Optimistic Rollups) و اشتراک‌گذاری برای بهبود توان عملیاتی تراکنش و کاهش تاخیر آگاه باشید. شما باید با تکنیک‌های بهینه‌سازی عملکرد، از جمله بهینه‌سازی Gas در قراردادهای هوشمند و استراتژی‌های کارآمد ذخیره‌سازی  و بازیابی اطلاعات، تجربه داشته باشید.

درآمد برنامه نویس وب3

توسعه دهندگان وب 3 به دلیل اینکه واقعا در کار خود خوب هستند، دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. دستمزد آنها بسته به عوامل زیادی مانند مکان، زبان، سطح تجربه و بودجه کارفرما متفاوت است.
با افزایش فرصت‌های شغلی حرفه‌ای، توسعه دهندگان Web3 باید بدانند که حقوق رقابتی دریافت خواهند کرد.

درآمد توسعه دهنده web3

طبق گزارشات در سال 2024، میانگین حقوق توسعه دهندگان Web3 حدود 130 تا 200 هزار دلار در سال است. متوسط دستمزد توسعه دهندگان Web3 در ایالات متحده در حدود 150 هزار دلار در سال است. گروهی که کمترین درآمد را دارند، توسعه دهندگان جوان هستند. حقوق پایه آنها از حداقل 25 هزار دلار تا حداکثر 140 هزار دلار متغیر است. همچنین میانگین آنها حدود 70 هزار دلار در سال است.

مهارت‌های توسعه دهنده وب 3

اگر قصد دارید سفر خود را در توسعه وب 3 شروع کنید یا می خواهید یک تجارت توسعه وب را راه اندازی نمائید، باید مهارت‌های خاصی داشته باشید و یک نقشه راه مناسب را دنبال کنید. در ادامه چند مهارت کلیدی وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 باید داشته باشید:

  • بلاک چین - نحوه عملکرد بلاک چین و انواع مختلف شبکه‌ها.
  • فناوری غیرمتمرکز – آشنایی با سرویس‌هایی مانند Whisper (پیام‌های خصوصی را در اتریوم فعال می‌کند)، IPFS (ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل) و Swarm (توزیع غیرمتمرکز داده برای اتریوم) و سایر فناوری‌های لازم در توسعه وب 3.
  • مهارت‌های برنامه نویسی - اگر می‌خواهید توسعه دهنده Web3 خوبی باشید، باید در کدنویسی مهارت داشته باشید که به معنی دانستن زبان‌هایی مانند NodeJS، JavaScript و HTML است.
  • ابزارهای توسعه Web3 - آنها با ابزارهای استفاده شده برای وب 2.0 یکسان نیستند، بنابراین وقتی به این حوزه می‌روید، با ابزارهایی مانند Remix، Truffle، Ganache و Metamask آشنا شوید.


آیا توسعه دهندگان Web3 مورد تقاضا هستند؟

برنامه‌های Web3 در سال 2023 رشد تدریجی 124 درصدی را تجربه کردند، در حالی که هر ماه 21300 توسعه‌دهنده در پروژه‌های متن‌باز مشارکت داشتند. بنابراین، احتمالا تقاضا برای توسعه دهندگان Web3 در چند سال آینده افزایش خواهد یافت.
با تغییر قابل توجهی در روندها و بازارها، ظهور سیستم‌های غیرمتمرکز مستلزم ایجاد توسعه دهندگان Web3 است. در حال حاضر، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای توسعه‌دهندگان Web3، به ویژه در سراسر اروپای غربی و آمریکای شمالی، عرضه را به خود اختصاص دهد.

چرا یک توسعه دهنده وب 3 شویم؟

همانطور که Web3 رشد می‌کند، ممکن است بهترین زمان برای انتقال از Web2.0 به Web3 باشد. تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب 3 می‌تواند مزایای زیادی را به خصوص در مورد فرصت‌های شغلی در سراسر صنعت غیرمتمرکز ارائه دهد. برخی از مزایای مهم تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 به شرح زیر است:

  1. فرصت‌های شغلی جالب

با افزایش تقاضا برای توسعه دهندگان وب 3، فرصت‌های شغلی زیادی نیز ایجاد خواهد شد. انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی وب 3.0 تا سال 2030 به 49.10 میلیارد دلار برسد که همچنین فرصت‌های شغلی در بلاک چین و استارت آپ‌ها را افزایش می‌دهد.

  1. پتانسیل تحول آفرین بلاک چین

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب 3 فرصتی منحصر به فرد برای بهره برداری از پتانسیل تحول آفرین فناوری بلاک چین ارائه می‌دهدکه به شما امکان بدون اتکا به مقامات متمرکز، کنترل هویت دیجیتال، دارایی‌ها و تعاملات آنها را می‌دهد. با بلاک چین می‌توانید اکوسیستم‌های غیرمتمرکز ایجاد کنید که شفافیت، امنیت و توانمندسازی کاربران را در اولویت قرار می‌دهند.

  1. همکاری جهانی

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 به شما این امکان را می‌دهد که در سطح جهانی با توسعه دهندگان، محققان و علاقه مندان همکاری کنید. همچنین به اشتراک گذاری تخصص، ایده‌ها و دانش کمک می‌کند. علاوه بر این، شما همچنین فرصتی برای همکاری با افراد همفکر دارید.

 

نتیجه

تقاضای روزافزونی برای توسعه دهندگان وب 3 با تجربه وجود دارد. با این حال، صنعت Web3 نیز به سرعت در حال تغییر است. قبل از تغییر، باید فرصت‌های شغلی، ریسک‌ها و مهارت‌های مورد نیاز را بدانید تا با تسلط بر اصول، کسب تجربه عملی و به‌روز ماندن از آخرین پیشرفت‌ها، مطمئن شوید که با همه چیز کاملا آشنا هستید