آشنایی با TrueNAS و مقایسه با Unraid و Proxmox

اگر به دنبال راهکار ذخیره‌سازی هستید، می‌دانید که چقدر آسان می‌توان در انبوه گزینه‌های موجود غرق شد. چه در حال راه اندازی یک لابراتوار خانگی، یک سرور کسب و کار کوچک یا یک محیط مجازی سازی پیچیده باشید، باید اطلاعات مناسبی داشته باشید که به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک ‌کند. در این مطلب، سه ابزار قدرتمند TrueNAS، Unraid و Proxmox در ذخیره سازی و مجازی سازی را با هم مقایسه خواهیم کرد. 


سیستم عامل NAS چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال، اجازه دهید ابتدا دستگاه NAS (Network-Attached Storage) را بررسی کنیم. یک دیوایس NAS در اصل یک سرور ذخیره سازی اختصاصی است که به یک شبکه متصل است و به چندین کاربر و دستگاه اجازه می‌دهد تا از یک مکان مرکزی به فایل‌ها دسترسی داشته باشند و به اشتراک بگذارند و یک سیستم عامل NAS نرم افزاری است که روی دیوایس NAS اجرا می‌شود تا این ذخیره سازی مجازی را ممکن کند. NAS OS همه چیز را در دیوایس استوریج مدیریت می‌کند، از خود ذخیره‌سازی گرفته تا دسترسی به مجوزها، اشتراک‌گذاری فایل و گاهی اوقات ویژگی‌های اضافی مانند media streaming یا  بکاپ‌گیری از داده‌ها.

NAS OS چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • مدیریت فایل‌‎سیستم:

این ویژگی همه چیز در مورد نحوه سازماندهی و مدیریت داده‌های شما در درایوها توسط سیستم است. برخی از فایل سیستم‌های پیشرفته مانند ZFS، Btrfs یا EXT4 وجود دارند که سیستم عامل‌های NAS معمولا برای مدیریت داده‌ها به روشی قابل اعتماد استفاده می‌کنند. ZFS یک فایل سیستم با ویژگی‌های قوی حفاظت از داده‌ها مانند تصحیح خودکار خطا است. همچنین بسیار مقیاس پذیر است و می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را بدون مشکل مدیریت کند. این فایل سیستم بیشتر برای نصب‌های سازمانی استفاده می‌شود. Btrfs ویژگی‌های built-in مانند اسنپ شات و فشرده سازی داده‌ها را ارائه می‌دهد. با Snapshot، می‌توانید نسخه بکاپ‌گیری سریع از داده‌های خود در زمان‌های خاص ایجاد کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید داده‌ها را بازیابی کنید. فشرده سازی داده‌ها هم در Btrfs میزان فضای ذخیره سازی فایل‌های شما را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌توانید فضای دیسک را ذخیره کنید. و در آخر، EXT4 را به عنوان یک فایل سیستم داریم که معمولا در سیستم‌های لینوکس استفاده می‌شود و برای ذخیره سازی همه منظوره عالی است. این فایل سیستم‌ها را در نظر داشته باشید زیرا در توضیح هر ابزار به آنها باز خواهیم گشت.

  • پشتیبانی RAID:

یکی دیگر از ویژگی‌های حیاتی که در اکثر سیستم عامل‌های NAS  مشاهده می‌کنید، پشتیبانی از RAID است. RAID مخفف عبارت Redundant Array of Independent Disk است و نحوه تنظیم چندین هارد دیسک را برای کار با هم به عنوان یک واحد مدیریت می‌کند. ایده اصلی پشت RAID بهبود عملکرد سیستم ذخیره سازی، ایمنی داده‌ها یا هر دو است. پیکربندی‌های RAID داده‌های شما را در چندین درایو کپی می‌کنند. این بدان معناست که اگر یک درایو از کار بیفتد، اطلاعات شما از بین نمی‌رود زیرا درایو دیگری حاوی همان داده است. وقتی با فایل‌های مهمی سر و کار دارید که نمی‌توانید از دست بدهید، این یک نجات‌دهنده است. برخی از تنظیمات RAID نیز داده‌های شما را در چندین درایو تقسیم می‌کنند تا بتواند داده‌ها را سریعتر بخواند و بنویسد. هنگامی که با فایل‌های حجیم کار می‌کنید یا زمانی که نیاز به دسترسی سریع به داده‌های خود دارید، می توانید از این ویژگی بهره مند شوید.

  • پشتیبانی از پروتکل شبکه:

NAS OS از چندین پروتکل شبکه مانند NFS، SMB/CIFS، FTP و غیره پشتیبانی می‌کند که سازگاری با دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف را تضمین می‌کند. 
موارد استفاده از یک NAS OS در ماهیت آنها تا حدودی آشکار است. شما می‌توانید از سیستم عامل NAS برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل متمرکز، بکاپ‌گیری خودکار داده‌ها، مدیا استریمینگ، مجازی سازی و کانتینری سازی برای اجرای ماشین‌های مجازی و راهکارهای ابری خصوصی برای دسترسی به فایل از راه دور استفاده کنید. بر اساس این موارد استفاده، کاربران خانگی، کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌ها همگی می‌توانند از یک سیستم عامل NAS برای مدیریت کارآمد استوریج بهره ببرند.

آشنایی با TrueNAS

TrueNAS یک راهکار ذخیره سازی متن‌باز و سازمانی است که توسط iXsystems توسعه یافته است و برای تبدیل سخت افزار استاندارد به یک سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) قدرتمند و ایمن طراحی شده است. TrueNAS در دو نسخه اصلی TrueNAS CORE و TrueNAS SCALE  ارائه می‌شود.
  TrueNAS CORE دارای عملکردهای سنتی NAS است و ویژگی‌هایی مانند اشتراک گذاری فایل، حفاظت از داده‌ها و مدیریت بکاپ را ارائه می‌دهد و بر روی FreeBSD ساخته شده و از فایل سیستم ZFS TrueNAS SCALE مبتنی بر لینوکس است و قابلیت‌های TrueNAS CORE را با افزودن ویژگی‌هایی مانند کانتینر سازی و ذخیره سازی بزرگ (scale-out storage) گسترش می‌دهد. این ویژگی‌ها آن را برای محیط‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مناسب می‌کند. هر دو نسخه TrueNAS رایگان هستند و سورس کد آنها برای همه کاربران باز است.

TrueNAS فراتر از ذخیره سازی داده است و از مجازی سازی به خصوص در نسخه SCALE آن پشتیبانی می‌کند. TrueNAS SCALE به شما امکان می‌دهد ماشین‌های مجازی و کانتینرها را مستقیم روی NAS اجرا کنید. TrueNAS از KVM برای VMها و Docker برای کانتینرها پشتیبانی یکپارچه کرده است. این بدان معناست که شما می‌توانید برنامه‌ها، نرم افزارهای آزمایشی یا سیستم عامل‌های مختلف را بدون سخت افزار مجزا اجرا کنید. قابلیت‌های مجازی سازی TrueNAS SCALE برای کاربرانی که به چیزی بیش از فضای ذخیره سازی نیاز دارند، مانند توسعه دهندگان، متخصصان فناوری اطلاعات یا مشاغلی که به سیستم‌های چند منظوره نیاز دارند، ایده آل است. ما این موارد استفاده را با جزئیات بیشتر در بخش های آینده پوشش خواهیم داد.

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان تغییر در سیستم عامل آن برای کاربر فراهم می‌باشد.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

TrueNAS چگونه کار می‌کند

همانطور که قبلا اشاره کردم، TrueNAS روی فایل سیستم ZFS کار می‌کند. ZFS یکپارچگی داده‌ها را از طریق checksumming ارائه می‌دهد که به‌طور خودکار خرابی داده‌ها را شناسایی و تعمیر می‌کند. TrueNAS از ZFS برای مدیریت استخرهای ذخیره سازی معروف به zpool استفاده می‌کند. Zpool چندین دیسک فیزیکی را در یک واحد ذخیره سازی منطقی ترکیب می‌کند. ZFS همچنین به TrueNas با سایر ویژگی‌های مدیریت ذخیره‌سازی مانند thin provisioning، deduplication و اسنپ‌شات قدرت می‌دهد.

TrueNAS ذخیره‌سازی را در مجموعه‌های داده سازماندهی می‌کند که می‌توانند با ویژگی‌های خاصی مانند فشرده‌سازی، رمزگذاری و کنترل دسترسی پیکربندی شوند. سپس می‌توانید مجموعه‌های داده را به حجم‌هایی (volume) برای ذخیره‌سازی بلوک تقسیم کنید یا با استفاده از پروتکل‌هایی مانند NFS یا SMB آنها را از طریق شبکه به اشتراک بگذارید. TrueNAS همچنین از تنظیمات RAID از طریق ZFS برای ارائه سطوح مختلف افزونگی داده و بهینه سازی عملکرد پشتیبانی می‌کند.

TrueNAS از رابط قوی خود برای پیکربندی چندین رابط شبکه، VLAN و link aggregation استفاده می‌کند. TrueNAS همچنین با خدمات دایرکتوری مانند LDAP و Active Directory ادغام می‌شود. این بدان معناست که محیط های سازمانی می توانند احراز هویت و کنترل دسترسی یکپارچه داشته باشند.

این ترکیب از ZFS، شبکه‌های پیشرفته و ویژگی‌های مدیریت قوی، TrueNAS را به یک راه حل قدرتمند و قابل اعتماد NAS برای استقرار در مقیاس کوچک و سازمانی تبدیل می‌کند.

موارد استفاده برای TrueNAS 

TrueNAS یک انتخاب عالی برای محیط‌هایی است که به راهکارهای ذخیره سازی قابل اعتماد و مقیاس پذیر و همچنین یک پلتفرم مجازی سازی نیاز دارند. شرکتهای بزرگ نمونه خوبی از بهترین موارد استفاده TrueNAS هستند. می توانید از TrueNAS در یک شرکت بزرگ برای جایگزینی چندین سرور فایل قدیمی و مدیریت داده‌های حیاتی استفاده کنید. ادغام آن با اکتیو دایرکتوری کارها را حتی راحت‌تر می کند زیرا به شما امکان می دهد اشتراک‌های SMB و NFS را مدیریت کنید.

قابلیت‌های مجازی سازی TrueNAS به موارد استفاده آن می‌افزاید. محیطی مانند سیستم‌های مانیتور تصویری را تصور کنید که به ذخیره سازی پایدار و با ظرفیت بالا نیاز دارد. در این سناریو، می‌توانید TrueNAS را برای میزبانی آرایه‌های ذخیره‌سازی 150+ ترابایتی برای مانیتورینگ تصویری مستقر و همزمان سیستم‌های نظارتی را به‌عنوان VM در همان گره اجرا کنید. این یک نمونه واقعی از موارد استفاده TrueNAS است که توسط کاربران گزارش شده است.

همچنین، در سناریوهایی که منابع سخت افزاری محدودی دارید، می توانید از TrueNAS روی سخت افزارهای قدیمی برای ایجاد سرورهای موثر NAS یا iSCSI استفاده کنید. این یک مورد استفاده ارزشمند برای محیطهای IT است که با چالش‌های زنجیره تامین روبرو هستند. در این سناریوها، می توانید از TrueNAS برای تغییر کاربری تجهیزات موجود خود بدون کاهش قابلیت اطمینان ذخیره سازی استفاده کنید.

بنابراین، اگر شما یک متخصص فناوری اطلاعات هستید که به یک راه حل ذخیره سازی قوی نیاز دارید یا اگر به یک راه حل در سطح سازمانی برای سازمان خود نیاز دارید، TrueNAS بهترین گزینه برای شما است.

 Unraid چیست؟

Unraid که توسط Lime Technology توسعه یافته است، یک سیستم عامل انعطاف پذیر و کاربرپسند است که فضای ذخیره سازی، برنامه‌ها و ماشین‌های مجازی شما را مدیریت می‌کند. می توانید آن را هم در سرورهای self-hosted و هم در پلتفرم‌های NAS استفاده کنید. Unraid علاوه بر اینکه به عنوان یک دیوایس NAS یا مدیا سرور عمل می‌کند، یک پلتفرم مجازی سازی قابل اعتماد است که از هایپروایزر KVM برای اجرای چندین VM استفاده می‌کند که هر کدام منابع اختصاصی یا اشتراکی خود را دارند. Unraid همچنین برای کانتینرسازی با Docker ادغام می‌شود. بنابراین، درست مانند TrueNAS، می‌تواند هم VMs و هم کانتینرهای Docker را برای یک تجربه همه‌کاره اجرا کند.

Unraid در سه پلن متناسب با نیازهای مختلف موجود است، از پلن پایه که حداکثر 6 دستگاه ذخیره سازی را پشتیبانی می‌کند تا پلن‌های Unleashed و Lifetime که قابلیت‌ها و ویژگی‌های ذخیره سازی گسترده‌ای را ارائه می‌دهند. این مقیاس پذیری، Unraid را برای کاربران خانگی قابل دسترسی و برای مشاغل کوچک تا متوسط که خواهان راهکارهای جامع برای ذخیره سازی، مجازی سازی و مدیریت برنامه هستند مناسب می‌کند.

Unraid چگونه کار می‌کند

دلیل اینکه این ابزار Unraid نامیده می‌شود این است که به هیچ وجه از Raid استفاده نمی‌کند. Unraid سیستم مدیریت ذخیره سازی خود را دارد که به آن آرایه Unraid می‌گویند. برخلاف سیستم‌های RAID سنتی که نیاز دارند همه درایوها یک اندازه و هم‌نوع باشند، Unraid به شما اجازه می‌دهد تا درایوهای مختلف را با هم ترکیب کنید. Unraid از یک رویکرد منحصر به فرد به نام Disk striping without striping استفاده می‌کند. این روش به هر درایو داده در آرایه اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عمل کند و فایل‌ها را به عنوان واحدهای کامل ذخیره می‌‌نماید نه اینکه داده‌ها را در چندین درایو مانند تنظیمات RAID سنتی تقسیم کند. این راه‌اندازی به این معنی است که گسترش فضای ذخیره‌سازی شما به آسانی افزودن درایوهای جدید است. بنابراین شما نیازی به بازسازی کل آرایه خود ندارید.

Unraid بیشتر از فایل سیستم XFS برای درایوهای داده خود استفاده می‌کند، در حالی که درایوهای کش معمولا از Btrfs استفاده می‌کنند. XFS به دلیل عملکرد و مقیاس پذیری بالا شناخته شده است و یک انتخاب عالی برای مدیریت حجم زیاد داده است. همانطور که قبلا اشاره کردم Btrfs ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند اسنپ شات، فشرده سازی داده‌ها و بررسی یکپارچگی داده‌های داخلی را ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از شبکه می شود، Unraid آن را از طریق یک رابط مبتنی بر وب با استفاده آسان مدیریت می‌کند. این رابط به شما امکان می‌دهد تنظیمات شبکه مانند آدرس‌های IP، VLAN و bonding modes را پیکربندی کنید. این تنظیمات اطمینان حاصل می‌کند که Unraid می‌تواند در محیطهای مختلف شبکه با عملکرد پایدار شبکه برای کاربران خانگی و تجاری ادغام شود.

موارد استفاده برای Unraid 

Unraid یک پلتفرم همه کاره برای طیف گسترده‌ای از کاربران، از توسعه دهندگان نرم افزار گرفته تا علاقمندان به رسانه‌های دیجیتال است. Unraid در وب‌سایت خود نمونه‌ای از یک شرکت توسعه نرم افزار به نام Durandal را ساخته است که از Unraid برای مدیریت بارهای کاری پیچیده در یک محیط امن استفاده می‌کند. Unraid ادعا می‌کند که یک راه حل عالی برای Controlled Unclassified Information (CUI) در این مورد است. قابلیت‌های مجازی سازی آن به توسعه دهندگان اجازه می‎دهد تا گردش کار خود را ساده کرده و با سیستم عامل‌های مختلف و محیط‌های توسعه، کار کنند. بنابراین، اولین گروهی که م‌ توانند از برنامه‌های Unraid بهره مند شوند، توسعه دهندگان و شرکت‌های توسعه متوسط هستند.

برای استریمرها، Unraid راه حل جامعی برای capturing، encoding، re-streaming و بایگانی محتوای ویدیویی ارائه می‌دهد. برای افزایش انعطاف‌پذیری، Unraid به استریمرها اجازه می‌دهد تا تنظیمات خود را بدون تکیه بر خدمات شخص ثالث سفارشی کنند. به طور مشابه، گیمرها همچنین می‌توانند از توانایی Unraid برای میزبانی سرورهای اختصاصی بازی بهره مند شوند. بنابراین، اگر به Counterstrike، Rust یا Valheim علاقمند باشید، می‌توانید از Unraid برای اجرای سرور خود استفاده کنید. داشتن یک سرور بازی self-hosted، نه تنها هزینه‌های میزبانی ماهانه را حذف می‌کند، بلکه کنترل بیشتری بر عملکرد و سفارشی سازی به شما می‌دهد.
گروه بعدی افرادی که می‌توانند از Unraid بهره مند شوند، متخصصان رسانه‌های دیجیتال، از جمله عکاسان و تولیدکنندگان ویدئو هستند. Unraid به این افراد اجازه می‌دهد تا سرورهای رسانه شخصی خود را ایجاد کنند. سهولت استفاده و توانایی گسترش فضای ذخیره سازی در طول زمان، آن را برای مدیریت کتابخانه‌های رسانه‌ای بزرگ عالی می‌کند. Unraid همچنین دارای ویژگی‌های افزونگی و رمزگذاری فایل است که از محتوای ارزشمند شما در برابر از دست دادن داده‌ها و سرقت محافظت می‌کند.
به‌طور خلاصه، Unraid برای توسعه‌دهندگان، استریمر‌ها، گیمرها، حرفه‌ای‌های رسانه‌های دیجیتال و کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط که به یک پلتفرم انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر و امن برای مدیریت حجم کاری و نیازهای ذخیره‌سازی خود نیاز دارند، بهترین گزینه است.

مقایسه TrueNAS و Unraid

اکنون که اطلاعات اولیه و موارد استفاده Unraid  و  TrueNAS را می‌دانید، چگونه تصمیم می‌گیرید کدامیک برای شما مناسب است؟ با توجه به این واقعیت که آنها شباهت‌های زیادی دارند در حالی که ابزارهای کاملا متفاوتی هستند، انتخاب حتی سخت‌تر است. بنابراین، بیایید به مقایسه دقیقی بپردازیم که مزایا و معایب هر ابزار را نیز آشکار می‌کند.

مدیریت ذخیره سازی و عملکرد

اولین چیزی که باید با هم مقایسه کنیم رویکرد آنها به ذخیره سازی است. در این زمینه، TrueNAS از مزایای ZFS مانند تایید خودکار داده‌ها با اسکراب و توانایی تنظیم تایمر برای اسنپ شات بهره می‌برد. ZFS همچنین TrueNAS را از آداپتور RAID سخت افزاری آزاد می‌کند زیرا عملکرد RAID را با RAID-Z کنترل می‌کند. اما این قابلیت فوق العاده، رم زیادی را اشغال می‌کند. با این حال، بزرگترین نقطه ضعف ZFS زمانی ظاهر می‌شود که می‌خواهید استخر خود را گسترش دهید. هنگامی که یک استخر ZFS را راه اندازی می‌کنید، تصمیمات پیکربندی که می‌گیرید، مانند تعداد درایوها، اندازه آنها و نحوه گروه بندی آنها در دستگاه‌های مجازی تا حد زیادی ثابت می‌شوند. اگر می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی بیشتری اضافه کنید، نمی‌توانید به سادگی یک یا دو درایو را به استخر موجود اضافه کنید. اغلب باید یک مجموعه کاملا جدید از درایوها را اضافه کنید که با پیکربندی تنظیمات اصلی شما مطابقت دارند. مزیت اصلی TrueNAS در بررسی قوی داده‌ها، یکپارچگی و عملکرد کلی آن نهفته است که آن را برای محیط‌هایی که حفاظت از داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند ایده آل می‌کند.

از طرف دیگر Unraid از طیف گسترده‌ای از فایل سیستم‌ها پشتیبانی می‌کند. ویژگی برجسته آن امکان ترکیب و تطبیق دیسک‌های با اندازه‌های مختلف در آرایه و اضافه کردن دیسک‌های جدید بدون بازسازی یا مطابقت تنظیمات است. بنابراین، اگر محدودیت‌های ZFS را دوست ندارید، می‌توانید از فایل سیستم دیگری برای استفاده بهتر از فضای ذخیره‌سازی خود استفاده کنید. این بخش از مقایسه یک معضل بین یکپارچگی داده TrueNAS و استفاده تا حدودی کارآمدتر از ذخیره سازی Unraid است. و انتخاب نهایی کاملا به محیط شما بستگی دارد.

مدل قیمت گذاری

یکی دیگر از نکات مهم مقایسه این دو ابزار قیمت است. نسخه rueNAS scale رایگان و متن‌باز است. با این حال، Unraid یک محصول پولی است که در سه پلن مختلف ارائه می‌شود. لایسنس اولیه که تنها به شش دستگاه ذخیره سازی اجازه می‌دهد، 49 دلار هزینه دارد. هزینه لایسنس unleashed  149 دلار و لایسنس lifetime  249 دلار است. اینها قیمت‌های مبتنی بر اشتراک نیستند و شما فقط یک بار برای لایسنس خود پرداخت می‌کنید. با این حال، دو پلن اول به روز رسانی سیستم عامل را تنها برای یک سال ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید از به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل بهره ببرید و یکی از دو پلن اول را دریافت کنید، باید هر سال لایسنس خود را دوباره خریداری کنید.

الزامات سخت افزاری و نصب

TrueNAS نیازمندی‌های سخت افزاری سنتی‌تری دارد و سیستم عامل را روی یک یا چند دیسک نصب می‌کند که نصب را دائمی و افزونگی را ارائه می‌دهد. در مقابل، Unraid برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل به یک درایو فلش USB نیاز دارد. این روش فاقد افزونگی است، بنابراین اگر درایو USB از کار بیفتد و بکاپ وجود نداشته باشد، ممکن است پیکربندی خود را از دست بدهید. علاوه بر این، لایسنس Unraid به درایو USB گره خورده است، بنابراین بازیابی پیچیده‌تر می‌شود. فرآیند نصب TrueNAS ساده‌تر و قابل اعتمادتر است و به آن برتری در این دسته می‌دهد.


رابط کاربری و تجربه

هنگام مقایسه رابط کاربری، TrueNAS ویژگی‌های بسیار بیشتری برای ارائه دارد. به عنوان مثال، به طور پیشفرض دارای یک رابط کاربری حالت تاریک است که قابل تنظیم است و طراحی تمیزی را ارائه می‌دهد. همچنین از طراحی ریسپانسیو برای موبایل پشتیبانی می‌کند. Unraid دارای یک داشبورد با کاربری آسان است اما انسجام طراحی TrueNAS را ندارد. از طراحی واکنشگرا پشتیبانی نمی‌کند و استفاده از آن در دستگاه‌های تلفن همراه دشوار است. به طور کلی، TrueNAS تجربه کاربری بصری و منسجم‌تری را به خصوص در سیستم عامل‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد.

به اشتراک گذاری فایل و مجازی سازی

هر دوی TrueNAS و Unraid از اشتراک‌گذاری فایل‌های NFS و SMB پشتیبانی می‌کنند، اما TrueNAS با پشتیبانی از iSCSI پیشتاز است. از نظر مجازی‌سازی، Unraid از KVM به عنوان هایپروایزر و از Docker برای کانتینری‌سازی پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های سبک وزن را در کنار ماشین‌های مجازی اجرا کنند. از طرف دیگر TrueNAS SCALE از KVM برای مجازی سازی و Kubernetes برای ارکستراسیون کانتینر استفاده می‌کند. توجه به این نکته مهم است که TrueNAS CORE که مبتنی بر FreeBSD است، از Hypervisor Bhyve برای مجازی سازی استفاده می‌کند. اما در TrueNAS SCALE از KVM استفاده شده است که مدیریت محیطهای مجازی را انعطاف پذیرتر می‌کند. علاوه بر این، TrueNAS با پشتیبانی از شبیه‌سازی و اسنپ شات از ماشین‌های مجازی، Unraid را کنار می‌زند و مدیریت محیط‌های مجازی را بسیار آسان‌تر می‌کند.
Unraid و TrueNAS چگونه با Proxmox مقایسه می‌شوند؟
هنگام مقایسه TrueNAS با unraid و Proxmox ، درک این نکته مهم است که اگرچه هر سه پلتفرم ویژگی‌های قوی ارائه می‌دهند، اما برای نیازهای مختلف در حوزه ذخیره‌سازی و مجازی‌سازی مناسب هستند. بنابراین، اجازه دهید این مقایسه را با موارد استفاده اصلی هر ابزار شروع کنیم.

تمرکز اصلی و موارد استفاده

Proxmox یک پلتفرم مجازی سازی است که برای مدیریت ماشین‌های مجازی و کانتینرها طراحی شده است. برای محیط‌هایی که مجازی‌سازی تمرکز اصلی است، مانند اجرای چندین VM برای سرویس‌ها یا برنامه‌های مختلف، عالی است. Proxmox یک سیستم عامل NAS نیست. قابلیت‌های ذخیره سازی آن نسبت به ویژگی‌های مجازی سازی آن در مرحله دوم است. در حالی که می‌تواند ذخیره سازی را از طریق سیستم‌هایی مانند ZFS یا Ceph انجام دهد، این ویژگی‌ها به تنظیمات دستی بیشتری نیاز دارند و از راه حل‌های ذخیره سازی بومی در TrueNAS و Unraid پیچیده‌تر هستند. از طرف دیگر TrueNAS و Unraid سیستم عامل‌های قدرتمند NAS هستند که هم قابلیت مدیریت ذخیره سازی و هم قابلیت مجازی سازی را دارند.

قابلیت‌های مجازی سازی

هنگامی که صحبت از مجازی سازی به میان می آید، TrueNAS و unraid و Proxmox تفاوت‌های کلیدی را نشان می‌دهند. Proxmox یک محیط مجازی سازی پیشرفته تر را ارائه می‌دهد. هم از VM‌های مبتنی بر KVM و هم از کانتینرهای LXC پشتیبانی می‌کند. همچنین سطح بالایی از کنترل بر منابع مجازی را فراهم می‌کند. Proxmox همچنین شامل ویژگی‌هایی مانند مهاجرت زنده (live migration)، در دسترس بودن بالا (HA) و نظارت دقیق بر منابع هر VM است. این ویژگی‌ها برای کاربرانی که زیرساخت‌های مجازی در مقیاس بزرگ یا حیاتی را مدیریت می‌کنند، مهم هستند. Proxmox همچنین امکان عبور USB را در زمان اجرا بدون نیاز به ریبوت VM می‌دهد، ویژگی که TrueNAS فاقد آن است.

TrueNAS هم از KVM برای مجازی سازی استفاده می‌کند اما عمق ابزارهای مدیریتی مشابه Proxmox را ارائه نمی‌دهد. شما می‌توانید VMها و کانتینرها را با TrueNAS اما بدون ویژگی‌های پیشرفته مانند live migration یا HA اجرا کنید. Unraid همچنین فاقد این ویژگی‌های پیشرفته در زمینه مجازی سازی است. بنابراین، می توان با اطمینان گفت که قابلیت‌های مجازی سازی Unraid برای کاربران خانگی مناسب‌تر است.

مدیریت ذخیره سازی

TrueNAS در مقایسه با unraid و Proxmox به وضوح رهبری مدیریت ذخیره سازی را بر عهده می‌گیرد زیرا یک سیستم عامل معتبر NAS است. Proxmox دارای برخی از قابلیت‌های ذخیره‌سازی است، اما آن‌ها کاربرپسند یا ساده نیستند. این سیستم از ZFS و Ceph برای ذخیره سازی توزیع شده پشتیبانی می‌کند، اما راه اندازی و مدیریت این سیستم‌ها به دانش فنی و تلاش بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، Ceph قدرتمند و مقیاس پذیر است اما منحنی یادگیری تندی دارد و برای تنظیمات کوچکتر مناسب نیست. قابلیت‌های ذخیره‌سازی Unraid نسبت به TrueNAS و Proxmox انعطاف‌پذیرتر هستند.


به طور کلی، انتخاب بین Unraid ، Proxmox و TrueNAS به نیازهای خاص شما بستگی دارد:

  • اگر به یک پلتفرم مجازی سازی قدرتمند و انعطاف پذیر با ویژگی‌های مدیریت پیشرفته برای ماشین‌های مجازی و کانتینرها نیاز دارید و ذخیره سازی اولین نگرانی شما نیست، Proxmox را انتخاب کنید.
  • اگر نیاز اولیه شما یک NAS در سطح سازمانی با حفاظت از داده‌ها و مدیریت ذخیره‌سازی سطح بالایی است، با مزیت اضافه شده از قابلیت‌های مجازی‌سازی اولیه، TrueNAS را انتخاب کنید.
  • اگر به یک راه حل ذخیره سازی انعطاف پذیر و با کاربری آسان نیاز دارید که می‌تواند وظایف مجازی سازی سبک وزن را هم انجام دهد، به ویژه در محیط‌های خانگی یا مشاغل کوچک، Unraid را انتخاب کنید.


نتیجه گیری

این مطلب مقایسه جامعی بین Unraid و TrueNAS ارائه کرد. همچنین یک مقایسه کوتاه بین Unraid و TrueNAS با Proxmox را انجام دادیم. انتخاب بین TrueNAS، Unraid و Proxmox به نیازهای خاص شما بستگی دارد.