بزرگترین نشت الگوریتم جستجوی گوگل در تاریخ

رند فیشکین (Rand Fishkin)، مدیرعامل SparkToro و بنیانگذار Moz معتقد است در ربع قرن گذشته، هیچ نشتی به این بزرگی یا جزئیات از بخش جستجوی گوگل گزارش نشده است.  در این مطلب بررسی خواهیم کرد که این نشت به طور خاص برای وبلاگ نویسان چه معنایی دارد و چگونه باید ادامه داد.
 


یافته‌های جالب فاکتورهای رتبه بندی

من قصد ندارم در مورد فاکتورهای رتبه بندی در سند، خیلی عمیق بنویسم. تعداد زیادی وجود دارد.  اما در ادامه مواردی وجود دارد که به نظر من برای وبلاگ نویسان جالب و مهم هستند:

  1. یک ویژگی وجود دارد که به طور خاص سایت‌ها یا وبلاگ‌های شخصی کوچک را علامت گذاری می‌کند و معلوم نیست برای چیست!
  2. گوگل امتیاز siteAuthority دارد.
  3. NavBoost تقریبا به طور کامل از داده‌های کلیکی تشکیل شده است، مانند طولانی‌ترین کلیک از SERP و آخرین کلیک خوب (آخرین باری که شخصی به سایت شما رفت و در آن گیر کرد)؛ این کلیک‌ها را بیش از 13 ماه ردیابی می‌کند.
  4. Google بازدیدهای Chrome را در سراسر وب ردیابی می‌نماید تا رفتار کاربر را تعیین کند.
  5. Twiddlers الگوریتم‌های رتبه‌بندی مجدد هستند که بین به‌روزرسانی‌های اصلی و تغییر رتبه‌بندی در SERP اجرا می‌شوند.
  6. به‌نظر می‌رسد انکرتکست (Anchor text) بیش از حد بهینه‌سازی‌شده – به‌ویژه زمانی که مدام برای لینکهایی به سایت شما از طرف شخص ثالث استفاده می‌شود – باعث کاهش اسپم برای آن لینکها می‌شود.
  7. ناوبری ضعیف و دامنه مطابقت دقیق می تواند رتبه شما را کاهش دهد
  8. گوگل حداقل 20 نسخه آخر صفحات وب شما را ذخیره می‌کند. بنابراین برای داشتن یک صفحه تمیز احتمالا باید آن را بیش از 20 بار به روز کنید. مشخص نیست که صفحه چقدر باید به عنوان یک نسخه جدید به حساب بیاید
  9. اندازه فونت برای لینک‌ها و وزن برای متن از ویژگی‌های  Google tracks هستند. داشتن لینک‌های بزرگ‌تر مثبت‌تر به نظر می‌رسد و به نظر می‌رسد گوگل متن‌های پررنگ را متفاوت از متن معمولی می‌خواند (همچنین برای دسترسی بهتر است!)
  10. گوگل امتیاز کیورد استافینگ (Keyword stuffing) دارد.
  11. Google زمان منقضی شدن دامنه‌ها را ردیابی می‌کند، بنابراین آنها می‌توانند یا به زودی می‌توانند سوء استفاده از دامنه منقضی شده را پیدا کنند.
  12. اگر سایتی در بیش از 50 درصد از صفحات خود ویدیو داشته باشد، به عنوان یک سایت ویدیویی طبقه بندی می‌شود. مشخص نیست که آیا این ویدیوها باید ایندکس شوند، در ناحیه خاصی از پست باشند یا باید به صورت لوکال در وب‌سایت آپلود شوند.
  13. محتوای YMYL امتیاز رتبه بندی خاص خود را دارد.
  14. یک ویژگی استاندارد طلایی (gold standard) وجود دارد که به نظر می‌رسد محتوای تولید شده توسط انسان را مشخص می‌کند، اما مشخص نیست که چگونه ایجاد می‌شود.
  15. مرورهای هوش مصنوعی هرگز در داکیومنت ذکر نشده است
  16. هیچ اشاره واضحی به لینک‌های داخلی به عنوان یک ویژگی وجود ندارد
  17. سه موضوع دارای وایت‌لیست هستند (معروف به تایید آنها برای به اشتراک گذاشته شدن نیاز است). اینها سفر، کووید، و سیاست هستند. مشخص نیست که آیا سایت های مسافرتی برای SERP های عمومی، بخش سفر گوگل یا حتی ویجت‌هایی هستند که می‌کِشند(pull). اما جالب است که سفر تنها نیچ غیر YMYL است که در اینجا پوشش داده شده است. نمی‌دانیم که آیا این فقط یک اثر باقی مانده از دوران قرنطینه‌های کووید است و آیا ممکن است از بین رفته باشد یا خیر
سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که با انواع سیستم عامل قابل سفارش می‌باشد.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


اطلاعات Google API برای بلاگرها به چه معناست؟

 

  1. محتوا را برای کاربران ایجاد کنید، نه برای گوگل

نکته شماره یک من از این مستندات این است که گوگل به دنبال بهترین محتوا است و واقعا مطمئن نیست که چگونه آن را پیدا کند. آنها تا حد توان خود سعی می‌کنند با تمرکز روی داده‌های کلیک و زمان ماندن، به کاربران تکیه کنند. ساختن یک برند به معنای داشتن 20 کانال رسانه اجتماعی با 10 هزار دنبال کننده نیست، بلکه به این معنی است که یک سایت آنقدر خوب بسازید که مخاطبان، شما را بدون توجه به هر چیزی پیدا کنند. شما باید برند خود را ضد پلتفرم (platform-proof) کنید و یک راه کلیدی برای انجام این کار، ایجاد یک جامعه واقعا قوی است که در آن به مخاطبان خود کمک کنید. خیلی‌ها می‌پرسند که محتوای من به طرز شگفت انگیزی مفید است، اما هیچ کس نمی‌تواند آن را ببیند، زیرا گوگل آن را نشان نمی دهد. چکار کنم؟

تنوع بیشتری به کار بگیرید!

اگر Google به شما خدمات نمی‌دهد، پلتفرم دیگری پیدا کنید. این باید یک پلتفرم جذب ترافیک باشد. خبرنامه‌ها عالی هستند، اما به طور طبیعی مخاطبی را جذب نمی‌کنند، بنابراین در این مورد به حساب نمی‌آیند. دو روش اصلی من برای جذب ترافیک برای کاربران جدید SEO و Facebook Groups هستند. اما سایر موارد عبارتند از Pinterest، Flipboard، Instagram، Twitter، Facebook Pages، Paid Ads، Tiktok و Youtube. (یوتیوب به طور پیوسته در حال تبدیل شدن به روش سوم برای من، به خصوص برای این سایت است.)

  1. تجربه کاربری پادشاه است

گوگل به وضوح برای سیگنال‌های کاربر ارزش قائل است. به غیر از تنزل رتبه برای keyword stuffing ، کلمات کلیدی در اسناد API چندان رایج نبودند، اما ویژگی های مبتنی بر کاربر بودند. واضح است که گوگل به کاربرانی که از سایت شما استفاده می کنند و در واقع از آن لذت می‌برند اهمیت می‌دهد. ما اغلب در مورد تجربه کاربری (UX) در دنیای سئو صحبت می کنیم، اما معمولا بیشتر به مواردی مانند زمان بارگذاری صفحه مربوط می شود. هر چند وقت یکبار برای مشکلات UX مربوط به تبلیغات یا پاپ آپ‌های خبرنامه مطرح می‌شود.
اما اغلب افراد، به ویژه سئوکاران، فراموش می‌کنند که کاربران آنچه را که از محتوا نیاز دارند، دریافت کنند.
اگر گوگل در حال ردیابی است، صرف نظر از اینکه این ویژگی‌ها چقدر وزن دارند، کلیک‌های روی سایت شما، زمان روی سایت شما و طولانی ترین زمان صرف شده برای نتایج SERP، وبلاگ نویسان باید مطمئن شوند که ما هر کاری که می‌توانیم انجام می دهیم تا کاربران یک تجربه عالی

این بدان معناست که فوری به این نکته توجه کنید، محتوای تازه به‌روزرسانی شده با اطلاعات دقیق داشته باشید، روشن کنید که چرا آنها می‌توانند به شما برای کمک اعتماد کنند و محتوای منحصربه‌فردی را ارائه دهید که مانند بقیه افراد در SERP نیست.

بسیاری از این موارد به یک مقدمه قوی منجر می‌شود تا کاربر را از کلیک بر روی SERP ها تنها در چند ثانیه باز دارد  که به شما نرخ پرش وحشتناکی می دهد و به Google نشان می دهد که شما برای آن کاربر مفید نبوده‌اید.

قبل از اینکه بپرسید، بله، اجزای فنی سئو همچنان برای UX نیز مهم هستند. داشتن سایتی که در 12 ثانیه بارگیری می‌شود برای کاربر خوب نخواهد بود. غیرممکن کردن خواندن محتوا به دلیل اینکه در تبلیغات مدفون شده است یا اینکه صفحه برای بارگیری تبلیغات بیشتر تغییر می‌کند، بلافاصله آنها را از بین می برد. در واقع هرگز نرسیدن به اصل موضوع، یا داشتن تله‌کلیک برای ففریب کاربر، باعث می‌شود آنها را ترک کنند.

  1. نوع مناسب لینک‌ها را دریافت کنید

یک ساعت پس از بیدار شدن، دیدم که 10 آژانس یا ارائه‌دهنده خدمات لینک‌سازی درباره اهمیت لینک‌ها برای رتبه‌بندی توییت کردند. اینها عوامل بالقوه رتبه بندی هستند، نه عوامل تضمین شده.
اسناد فاش شده نشان می‌دهد که لینکهای خاصی ممکن است کمک کنند، اما بسیار واضح تر است که لینک‌های اسپم به شما آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد گوگل، لینک‌هایی از سایت‌های شناخته‌شده، با رتبه صفحه بالا، با استفاده از انکرتکست مناسب و در صفحات محبوبی که ترافیک دارند، ترجیح می‌دهد.  لینکهای DA 90 از یک سایت خبری مدام به روز شده که هر ماه بینندگان زیادی دارد، شگفت‌انگیز است، اما از یک سایت DA 90 که 10 سال است به‌روزرسانی نشده و ماهانه 1 بیننده دارد، چنین نیست. از لینکهای کلاهبرداری با DAهای بالا صرفنظر کرده و به دنبال لینکهای مرتبط و مفید بروید. من قبلا انجام تبادل لینک و پست های همکاری را متوقف کرده‌ام (بیشتر محدودیت زمانی دارد)، اما قطعا اکنون با این اطلاعات از آنها اجتناب می کنم. من روی فرصت‌های لینک با کیفیت بسیار بالا تمرکز می‌کنم که قرار است شما را در مقابل مخاطبان هدف خود در یک صفحه یا سایت محبوب قرار دهند که در آن وب‌سایت فوق‌العاده فعال است.

  1. سئوکارها اشتباه کردند

API نشان داد که بسیاری از چیزهایی که سئوکاران مانند من فکر می‌کردند فاکتورهای رتبه‌بندی هستند، در واقع اینطور نیستند. برای مثال، چیزی در مستندات وجود ندارد که تعداد کلمه یا کاراکتر را مشخص کند (فراتر از یک snippet Prefix). بنابراین عناوین صفحه یا پست، توضیحات متا و آدرس‌های اینترنتی می‌توانند به هر اندازه که شما بخواهید طولانی باشند. البته که طولانی بودن آنها برای نرخ کلیک بد است. بنابراین به روشی غیرمستقیم، من همچنان استدلال می‌کنم که مواردی مانند عنوان صفحه، اسلاگ URL و توضیحات متا حداکثر طول دارند تا برای کاربران مفید باشند.
اگر کاربر نتواند عنوان کامل صفحه را بخواند، بعید است که روی آن کلیک کند. اسناد فاش شده نشان می دهد که گنجاندن کلمه کلیدی در عنوان شما توسط گوگل امتیاز می گیرد، اما هر چیز دیگری در مورد عناوین و متاها واقعا به بهترین چیز برای کاربر بستگی دارد.
روی این اعداد وسواس نداشته باشید، اما برای بهبود نرخ کلیک خود، آنها را در نظر داشته باشید.

  1. تست از همه مهمتر است

این نشت روشن کرده است که آنچه سخنگویان گوگل به وبلاگ نویسان گفته‌اند، مانند Google Search Liaison و جان مولر، 100٪ دقیق نیست.
نمی‌دانم آیا آنها این اطلاعات را داشتند و آن را پنهان می‌کردند یا اینکه مطلع نبودند. اما در هر صورت، تیم‌های گوگل در طول سال‌ها به طور فعال اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند و بسیاری از وبلاگ نویسان این اشتباه را مرتکب می‌شوند که کورکورانه به آنها گوش می‌دهند.

اطلاعات سئوی من هرگز از حرفهای آنها نشات نگرفته است. این از تست‌های خودم یا آزمون و خطای  سایر سئوکارانی است که به آنها اعتماد دارم. این بدان معناست که ما گاهی اوقات اشتباه می‌کنیم، مانند زمانی که من 20 پست را ایندکس کردم تا ثابت کنم که جان مولر در مورد HCU اشتباه می‌کند و رتبه سایت خود را حذف کردم (اما موفق شدم ثابت کنم که او اشتباه می کند که محتوای نوشته شده بدون درک سئو رتبه بندی می‌شود و به سایت‌ها کمک می‌کند تا بهبود یابند).
اما همچنین به این معنی است که ما چیزهای زیادی را کشف می‌کنیم که ممکن است گوگل نخواهد ما بدانیم. مانند رند که متوجه شد Domain Authority، Google sandbox و زمان ماندن بر رتبه بندی در SERP ها تاثیر می‌گذارد.

تست تست تست! و به آزمایش ادامه دهید!
انجام تجزیه و تحلیل مقایسه ای و اجرای تست‌های real-time تنها راه برای یادگیری نحوه کار الگوریتم‌ها است. این مانند یک بازی ویدیویی کاملا جدید است که باید آن را بازی کنید تا نقشه و همه چیت کدهای احتمالی را پیدا کنید.

  1. محتوای خود را مانند گوگل ردیابی کنید

اطلاعات API درز شده همه در مورد تعامل کاربر با یک وب‌سایت است. بنابراین ما باید تعامل کاربران با سایت خود را ردیابی کنیم. اگر زمان ماندن، کلیک‌ها و کلیک‌های لینک داخلی برای گوگل مهم است، ما باید این معیارها را در سایت خود درک کنیم.
متاسفانه، Google Analytics 4 (G4) برای انجام این کار نوعی کابوس است.
توصیه می کنم Microsoft Clarity را نصب کنید. این یک ابزار رایگان است که نقشه‌های حرارتی زنده را اجرا می‌کند، تعاملات کاربر را به صورت ویدیویی ردیابی و اطلاعات بیشتری را در یک نگاه نسبت به G4 ثبت می‌کند.
مشخص کنید که کاربران محتوای شما را کجا می‌گذارند و سعی کنید آنها را به اطراف نگه دارید. ببینید چه لینک‌هایی کلیک می‌کنند و سعی کنید آن را در جای دیگری دوباره ایجاد کنید تا زمان سایت خود را افزایش دهید. لینک‌های شکسته یا جاوا اسکریپت را پیدا کنید تا تجربه کاربری بهتری داشته باشید. یک ممیزی محتوای سایت خود و یک ممیزی تجربه کاربر را اجرا کنید. اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند محتوا را به راحتی پیدا نموده، اطلاعات مفیدی را که می‌خواهند دریافت کنند و با ارائه اطلاعات مفیدتر در پست‌های دیگر، آنها را در سایت خود نگه دارند.

  1. سن مهم است

سن دامنه، سن محتوا و سن سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند، هر یک به طریقی مهم هستند. هر چه سایت شما قدیمی‌تر و معتبرتر باشد، به نظر می‌رسد گوگل بیشتر به آن اعتماد دارد. این هم از ویژگی‌های موجود در اسناد فاش شده و هم از آنچه که من بارها و بارها در SERP ها می بینم ناشی می‌شود. گوگل به نوعی مانند یک شرکت حقوقی است، وقتی موهای خاکستری و ریش سفید داشته باشید، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند. بنابراین سایت‌های قدیمی‌تر تمایل به رتبه بالاتر دارند. آن‌ها تاریخچه‌ای دارند که گوگل باید از آن استفاده کند.

اما پیری همیشه هم خوب نیست؛ گوگل محتوای تازه و جدید می‌خواهد. محتوای خود را به روز نگه دارید و به طور واضح مشخص کنید که محتوا جدید است. ویژگی‌های Google هنگام ارزیابی محتوا به تاریخ محتوا نگاه می‌کنند. همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که تاریخ مشخص و ثابت است. تاریخ 2019 را در URL خود ندارید اما پست وبلاگ می‌گوید که در سال 2024 منتشر شده است. این الگوریتم و کاربر شما را اشتباه می گیرد.

  1. اصل مطلب

من این مطلب را چند بار بازنویسی کردم تا هر چه سریعتر به اصل مطلب برسم. ویژگی‌ها نشان می‌دهند که توکن‌های Google بخش اول وبلاگ را در اولویت قرار می‌دهند. از زمان به‌روزرسانی اصلی ماه مارس، نظریه‌هایی وجود داشته است که نشان می‌دهد گوگل تنها می‌تواند 1000 کلمه اول (گاهی اوقات حتی 1000 کاراکتر) یک پست وبلاگ را بخواند. حتی اگر بتواند بیشتر بخواند، به نظر می‌رسد تعداد محدودی از نشانه‌های ارجاع‌شده در ویژگی‌ها و برجسته‌شده توسط مایک نشان می‌دهد که اولین اطلاعات در یک صفحه مهم‌ترین است.

پس به اصل مطلب بپردازید؛ 500 کلمه را صرف صحبت در مورد پیدایش دایناسورها نکنید، اگر پست مربوط به این است که بهترین سرور مجازی را از کجا تهیه کنیم (به اصل مطلب بپردازید و سراغ پارسدو بروید).

  1. نیچ مارکتینگ، اتوریتی بالا

siteFocusScore مشخص می‌کند که یک وب‌سایت چگونه موضوعی است. ما نمی‌دانیم که چگونه این موضوع سنجیده می‌شود، اما واقعا چرا اگر گوگل اهمیتی به زیبا بودن یک سایت در موضوع نمی‌داد، چرا وجود داشت؟
امتیاز 10/10 (من سیستم امتیازدهی را می سازم) ممکن است کمی هرزنامه به نظر برسد، اما امتیاز 0/10 به همان اندازه عجیب به نظر می رسد زیرا هیچ چیز در مورد آن اصلاً مرتبط نیست.

به نظر می رسد که داشتن محتوای نزدیک در یک نیچ خاص مثبت است. حتی اگر برای Google مثبت نباشد، داشتن خوشه‌های موضوعی نزدیک که تمام اطلاعات یک موضوع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برای کاربر شما مفید خواهد بود.

اما وقتی نیچ خود را مشخص کردید، فراموش نکنید که اتوریتی خود را ایجاد کنید. هر کسی می‌تواند 1000 پست وبلاگ را روی گلدن رتریور بنویسد، به‌ویژه در این دوره و به کمک نویسندگان هوش مصنوعی و با یک کلیک. شما باید اتوریتی خود و سایت خود را در مورد موضوع ایجاد کنید.
اینجاست که من فکر می‌کنم سیگنال‌های نویسنده، به خصوص sameAs schema از نمایه‌های خارج از سایت و صفحات نویسنده مفید خواهد بود. من همچنین انتظار دارم که بک لینک‌های با کیفیت بالا در اینجا تاثیر داشته باشند، اگرچه گوگل احتمالا امیدوار است که آنها به جای برخی از ارتباطات دیجیتالی روابط عمومی، به صورت ارگانیک ارائه شوند.

  1. ما هرگز همه چیز را نمی دانیم

در نهایت، ما گوگل نیستیم. من در آنجا کار نمی‌کنم، و همچنین هیچ یک از سئوهایی که با آنها آشنا هستم نیز کار نمی‌کنم. ما کل الگوریتم را نداریم. اگر برخی از این عوامل ردیابی می‌شوند اما هیچ تاثیری بر رتبه بندی ندارند، یا حتی اینکه چگونه عوامل در برابر یکدیگر وزن می‌شوند، ما نمی دانیم که چقدر به روز است. وبلاگ نویسان فقط می توانند در حال حاضر تمام تلاش خود را برای ایجاد محتوای مفید برای کاربران خود انجام دهند و چیزی بسازند که ما به آن افتخار می کنیم و به آن علاقه مندیم. ما باید به اجرای آزمایش‌ها، انجام مطالعات موردی و انتشار محتوای جدید ادامه دهیم تا ببینیم چه چیزی با سیستم‌های Google کار می‌کند  و سپس همه این کارها را دوباره انجام دهیم، وقتی به‌روزرسانی همه چیز را تغییر داد. من فکر می‌کنم رند این را به خوبی گفته است: «گوگل دیگر به اپراتورهای ناکارآمد، باهوش و SEO که تمام ترفندهای درست را می‌دانند، پاداش نمی‌دهد. آن‌ها به برندهای تثبیت شده، اشکال محبوبیت قابل اندازه‌گیری با جستجو و دامنه‌های ایجاد شده که جستجوگران از قبل می‌شناسند و کلیک می‌کنند، پاداش می‌دهند.»

بنابراین برای موفقیت در سئو در سال 2024، باید به یک برند معتبر تبدیل شوید یا منبع ترافیک دیگری پیدا کنید. (به نظر من، شما باید هر دو را انجام دهید!)

در به‌روزرسانی 29 مارس، Google نشت را تایید می‌کند
گوگل در پاسخ به افشای ادعایی الگوریتم خود، از نماینده ای – که هنوز نامش فاش نشده – با بری شوارتز از Search Engine Journal صحبت می‌کند.

سخنگو گفت:
«ما نسبت به ایجاد فرضیات نادرست درباره جستجو بر اساس اطلاعات خارج از زمینه، قدیمی یا ناقص هشدار می‌دهیم. ما اطلاعات گسترده‌ای درباره نحوه عملکرد جستجو و انواع فاکتورهایی که سیستم‌هایمان وزن می‌کنند به اشتراک گذاشته‌ایم، در حالی که برای محافظت از یکپارچگی نتایج خود در برابر دستکاری تلاش می‌کنیم.»

این یک تایید کاملا مبهم از نشت است، اما اگر در واقع ویژگی‌های الگوریتم گوگل نبود، من انتظار دارم که آنها به طور کامل آن را رد می‌کردند.

بسیاری در توییتر و فیس بوک سئو به درستی از گوش دادن به این پاسخ محتاط هستند. منظورم این است که این افشاگری اظهارات صریح سخنگویان گوگل را رد کرده است. فریادهایی به گوش می رسد که "چرا باید به حرف شما گوش دهیم، در حالی که شما سال هاست که به خاطر دروغ گفتن به ما ناراضی هستید؟"

من قطعا احتیاط سخنگوی را با یک دانه نمک قبول خواهم کرد، اما به همان اندازه «عوامل رتبه‌بندی» ادعایی را با مقداری نمک در نظر می‌گیرم. ما هنوز وزن آنها را در نتایج جستجو نمی‌دانیم. به‌عنوان یک محصص سئو اجازه می‌دهم داده‌های مطالعه موردی خود و سایر سئوکاران بیشتر از اظهارات نمایندگان Google بر استراتژی‌های من تاثیر بگذارد. ثابت شده است که ارزشمندتر و قابل اعتمادتر از توصیه آنها است.