چگونه جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنیم؟

جاوا اسکریپت یک لایه حیاتی  (critical) از وب مدرن است، از قابلیت‌های تعاملی گرفته تا محتوای داینامیک و طراحی واکنش گرا به آن وابستگی دارد. چه فقط وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را مرور کنید یا با اپلیکیشن‌های وب کار کرده یا حتی فایل‌های مولتی مدیا را تماشا کنید، یکی از عملکردهای مهم جاوا اسکریپت این است که این ویژگی‌ها به طور یکپارچه کار کنند.


گاهی اوقات، زمانی که با جاوا اسکریپت کار می‌کنید، مرورگر ممکن است به دلیل تنظیمات امنیتی، اشکالات نرم افزاری یا ترجیحات کاربر، آن را غیرفعال کند. در این صورت، برخی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب ممکن است آن طور که باید یا در نظر گرفته شده‌اند کار نکنند. این مطلب به شما کمک می‌کند جاوا اسکریپت را برای برخی از مرورگرهای مختلف و محبوب‌ترین‌های وب فعال کنید تا یک تجربه وب کاملا تعاملی داشته باشید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و داینامیک است که در درجه اول برای ایجاد و کنترل محتوای وب سایت پویا استفاده می‌شود. برخلاف HTML برای ساختاردهی و CSS برای طراحی صفحات وب، جاوا اسکریپت وب را تعاملی و پاسخگو می‌کند.
جاوا اسکریپت مستقیم در مرورگر اجرا می‌شود و یک زبان سمت کلاینت است. با این حال، می‌توان آن را در سمت سرور با محیط‌هایی مانند Node.js نیز اجرا کرد. جاوا اسکریپت همراه با HTML و CSS یک فناوری وب حیاتی است که همه مرورگرهای مدرن از آن پشتیبانی می‌کنند. انعطاف پذیری و قدرت، آن را به ابزاری ضروری برای ایجاد برنامه‌های تحت وب تعاملی پیشرفته و قدرتمند تبدیل کرده است.

چرا جاوا اسکریپت را فعال کنیم؟

فعال کردن جاوا اسکریپت برای مرورگرها به شما امکان می‌دهد از ظرفیت کامل وب سایت‌های مدرن لذت ببرید. اگر جاوا اسکریپت را فعال نکنید، بیشتر موارد بدیهی تعاملی مانند منوهای کشویی، فرم‌ها، نمایش اسلاید و حتی سبد خرید، تا حدی کار می‌کنند یا به طور کلی از کار می‌افتند.

جاوا اسکریپت محتوای پویا را بارگیری می‌کند، مانند فیدهای رسانه‌های اجتماعی و لایو اسکورهای ورزشی، آن را در لحظه به روز نگه می‌دارد و فوریت instant messaging را تسهیل می‌کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب به شدت به جاوا اسکریپت متکی هستند، از جمله برنامه‌های ایمیل آنلاین، بانکداری آنلاین و حتی پردازشگرهای کلمه آنلاین ارائه شده از طریق رایانش ابری، که بدون جاوا اسکریپت نمی‌توانند به درستی کار کنند.
به طور خلاصه، فعال کردن جاوا اسکریپت دسترسی کامل به ویژگی‌ها و خدمات موجود در هر وب‌سایت و برنامه وب را فراهم می‌کند. بدون آن، مرور به طور قابل توجهی محدود شده، با صفحات شکسته و محتوای از دست رفته.

آموزش فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف

اکنون که می‌دانید جاوا اسکریپت چیست، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه آن را در مرورگر وب خود فعال کنید. در ادامه، اطلاعاتی در مورد همه مرورگرهای اصلی و چگونگی بررسی آسان تنظیمات آنها خواهید یافت.

گوگل کروم

گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر جهان است که به دلیل سرعت و رابط کاربر پسند، مورد توجه قرار گرفته است. اگر از کروم استفاده می‌کنید، فعال کردن جاوا اسکریپت یک فرآیند ساده است که تضمین می‌کند می‌توانید به طور کامل با وب سایت‌ها تعامل داشته باشید.

مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با باز کردن Google Chrome در کامپیوتر خود شروع کنید
  2. روی سه نقطه عمودی در گوشه سمت راست بالای پنجره مرورگر کلیک کنید تا منوی Chrome باز شود. از منوی کشویی، Settings را انتخاب کنید.
  3. در منوی تنظیمات به پایین بروید و روی privacy and Security کلیک کنید. در بخش حریم خصوصی و امنیت، Site settings را انتخاب کنید.
  4. به بخش Content رفته و روی JavaScript کلیک کنید.

فعال کردن جاوا اسکریپت روی گوگل کروم

برای فعال کردن جاوا اسکریپت، باید مطمئن شوید که Sites can use JavaScript انتخاب شده است.

موزیلا فایرفاکس

موزیلا فایرفاکس به دلیل تمرکز بر حفظ حریم خصوصی و سفارشی سازی شناخته شده است. به‌طور پیش‌فرض، جاوا اسکریپت در فایرفاکس فعال است، اما اگر غیرفعال شده باشد، می‌توانید به سرعت آن را دوباره فعال کنید.

برای انجام این کار، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. Mozilla Firefox را روی دستگاه خود راه اندازی کنید.
  2. روی سه خط افقی در گوشه سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید تا منو باز شود. پس از آن، Settings را از لیست انتخاب کنید.
  3. به بخش Privacy & Security در منوی تنظیمات بروید. موزیلا فایرفاکس معمولا جاوا اسکریپت را به طور پیش فرض فعال کرده است. با این حال، اگر مشکوک هستید که غیرفعال است، به مرحله بعدی ادامه دهید.
  4. عبارت about:config را در نوار آدرس تایپ کنید و Enter را فشار دهید. سپس خواهید دید که یک پیام هشدار ظاهر می شود. روی گزینه Accept the Risk و Continue کلیک کنید.

فعال کردن جاوا اسکریپت روی فایرفاکس

در نوار جستجو در بالای صفحه، javascript.enabled را تایپ کنید. اگر تنظیم false است، روی آن دوبار کلیک کنید تا آن را به درست تغییر دهید.

مایکروسافت اج

Microsoft Edge که بر روی موتور کرومیوم ساخته شده است، تجربه مرور سریع و ایمن را ارائه می‌دهد. فعال کردن جاوا اسکریپت در Edge به دلیل موتور مشترک مشابه کروم است.

برای فعال کردن جاوا اسکریپت، موارد زیر را انجام دهید:

  1. Edge را روی کامپیوتر خود راه اندازی کنید.
  2. روی سه نقطه افقی در گوشه سمت راست بالای پنجره مرورگر کلیک کنید تا منوی Edge باز شود. Settings را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  3. در منوی تنظیمات، به پایین بروید و روی Cookies and site permissions کلیک کنید. در بخش All Permissions ، روی JavaScript کلیک کنید.
  4. هنگامی که آنجا هستید، برای فعال کردن جاوا اسکریپت، به سادگی سوئیچ را تغییر دهید تا آن را روشن کنید.

فعال کردن جاوااسکریپت روی مایکروسافت اج

سافاری (مک)
سافاری مرورگر پیش فرض برای کاربران macOS است. این به دلیل سرعت و ادغام با اکوسیستم اپل شناخته شده است.

در اینجا نحوه فعال کردن جاوا اسکریپت در سافاری آمده است:

  1. Safari را از داک Mac یا پوشه برنامه‌ها راه‌اندازی کنید.
  2. روی Safari در نوار منوی بالا کلیک کنید. از منوی کشویی، Preferences را انتخاب کنید.
  3. در پنجره تنظیمات بر روی تب Security کلیک کنید.

فعال کردن جاوا اسکریپت روی سافاری

پس از بارگیری تنظیمات، کادر کنار Enable JavaScript را علامت بزنید. و همه چیز باید به درستی پیکربندی شود.

عیب یابی مشکلات جاوا اسکریپت

وقتی جاوا اسکریپت به درستی در مرورگر شما کار نمی‌کند، می‌تواند منجر به وب‌سایت‌های خراب، محتوای از دست رفته و تجربه کاربری خسته کننده شود. خوشبختانه، بسیاری از مشکلات جاوا اسکریپت را می توان با چند مرحله عیب یابی ساده حل کرد.

  • بررسی فعال  بودن جاوا اسکریپت: اولین قدم این است که مطمئن شوید جاوا اسکریپت در مرورگر شما فعال است. گاهی اوقات، ممکن است به طور تصادفی در تنظیمات مرورگر غیرفعال شود. برای اطمینان از روشن بودن جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف به بخش قبلی در مورد فعال کردن جاوا اسکریپت مراجعه کنید.
  • پاک کردن کش مرورگر: فایل‌های ذخیره‌شده در حافظه پنهان گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد مشکل در جاوا اسکریپت شوند. پاک کردن حافظه پنهان و کوکی‌های مرورگر شما می‌تواند به حل این تضادها کمک کند. پس از پاک کردن کش، وب سایت را مجدداً بارگیری کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.
  • غیرفعال کردن برنامه های اکستنشن‌ها: برنامه‌های افزودنی خاص مرورگر، به ویژه  ad blockerها یا ابزارهای امنیتی، می توانند با جاوا اسکریپت تداخل داشته باشند. سعی کنید برنامه های افزودنی خود را به طور موقت غیرفعال کنید تا ببینید آیا آنها باعث ایجاد مشکل می شوند یا خیر. 
  • مرورگر  را آپدیت کنید: یک مرورگر قدیمی ممکن است از آخرین ویژگی‌های جاوا اسکریپت پشتیبانی نکند که منجر به مشکلات سازگاری می‌شود. اطمینان حاصل کنید که مرورگر شما با جدیدترین نسخه، اغلب شامل رفع اشکال و بهبود عملکرد، به روز شده است.
  • بررسی خطاهای اسکریپت: اگر با استفاده از ابزارهای توسعه دهنده مرورگر راحت هستید، کنسول را برای خطاهای اسکریپت بررسی کنید. این خطاها می‌توانند به شما سرنخ‌هایی در مورد اینکه چه چیزی اشتباه شده بدهد. برای مثال، در کروم، می‌توانید کنسول را با فشار دادن Ctrl + Shift + J در ویندوز باز کنید.

به عنوان نکته آخر اگر هنوز با مشکل مواجه هستید، سعی کنید تنظیمات مرورگر خود را به تنظیمات پیش فرض بازنشانی (reset) کنید. این می‌تواند تنظیمات یا پیکربندی‌های نادرستی را که ممکن است باعث عملکرد نادرست جاوا اسکریپت شود برطرف کند.

سرور مجازی ویندوز یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی ریموت دسکتاپ را فراهم می‌کند.
خرید سرور مجازی ویندوز در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

درک اهمیت جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت فقط یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه ستون فقرات توسعه وب مدرن است. علاوه بر این، جاوا اسکریپت به عملیات سمت کلاینت محدود نمی‌شود و در توسعه سمت سرور با محیط‌هایی مانند Node.js رشد کرده است، اجازه توسعه تمام پشته با یک زبان را فراهم می‌نماید.
این تطبیق پذیری، جاوا اسکریپت را به سنگ بنای توسعه وب تبدیل می‌کند و شکاف بین تعامل کاربر و فرآیندهای بک‌اند را پر می‌کند.

این به وب سایت ها اجازه می‌دهد:

  • به روز رسانی‌های پویا: می‌توان به صورت پویا محتوا را از طریق جاوا اسکریپت بدون بارگیری مجدد صفحه (refresh) به روز کرد. به عنوان مثال می‌توان به فیدهای اجتماعی، live score ورزشی  و به روز رسانی اخبار دقیقه به دقیقه اشاره کرد.
  • ایجاد عناصر تعاملی: جاوا اسکریپت به فرم‌ها، دکمه‌‎ها و سایر عناصر وب سایت اجازه تعاملی شدن می‌دهد. بسیاری از ویژگی‌ها را اجرا می‌کند، مانند منوی dropdown، اسلایدر و پنجره‌های modal .
  • اعتبار سنجی ورودی: جاوا اسکریپت می‌تواند قبل از ارسال یا تایید اینکه برخی از داده‌ها با معیارهای خاصی مطابقت دارند، خالی نبودن تمام فیلدهای فرم را بررسی کند که این اعتبارسنجی خطاها را به حداقل رسانده و تجربه کاربر تا حد زیادی افزایش می یابد.

همچنین، باید بدانید که سرویس‌های شخص ثالث، از جمله Google Analytics، شبکه‌های تبلیغاتی و ابزارک‌های رسانه‌های اجتماعی، از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. خاموش کردن آن می تواند آنها را از بارگذاری در سایت منع و عملکرد آن را کاهش دهد.

نتیجه گیری

فعال کردن جاوا اسکریپت برای یک تجربه کامل وب ضروری است و به شما امکان می‌دهد با وب‌سایت‌ها همانطور که در نظر گرفته شده است تعامل داشته باشید. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مطلب برای مرورگر خود، می‌توانید مطمئن شوید که جاوا اسکریپت فعال است و به درستی کار می‌کند.