بررسی مزایای کلیدی کانتینرسازی

یک مسئله بسیار کلاسیک وجود دارد که توسعه دهندگان در هر پروژه با آن مواجه می‌شوند. آیا تا به حال برنامه‌ای را روی سیستم خود آزمایش کرده‌اید و فکر کرده‌ایدکه کار می‌کتد بعد آن را روی دستگاه دیگری امتحان کنید و ببینید که مشکل دارد. من در مورد سندرم «این روی ماشین من کار می کند» صحبت می‌کنم. این ناهماهنگی مانع بزرگی برای توسعه نرم افزار موثر است. اگرچه می‌تواند دلایل زمینه‌ای بسیاری داشته باشد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن تفاوت در محیط‌ها در مراحل توسعه، آزمایش و تولید است.


یک پاسخ سنتی برای این مسئله کلاسیک وجود دارد: استفاده از سرورهای فیزیکی یا ماشین‌های مجازی (VM) برای استقرار برنامه‌ها. با این حال، این راه حل منابع فشرده و غیر قابل انعطاف است. از آنجایی که ماشین‌های مجازی یک سیستم عامل کامل را همراه با برنامه در خود جای داده‌اند، حجم زیادی دارند و شروع به کار کند و آهسته‌ای دارند. باید راه کارآمدتری وجود داشته باشد که خوشبختانه وجود دارد. کانتینر سازی(Containerization )یک فناوری است که برای کپسوله کردن یک اپلیکیشن و وابستگی‌های آن در یک کانتینر طراحی شده است که روی یک کرنل سیستم عامل اجرا می‌شود. این رویکرد یک راهکار عالی برای مشکل ناسازگاری محیطی است. این مانند بسته بندی یک برنامه با تمام ملزومات آن در جعبه‌ای است که می‌تواند باز شده و در هر جایی اجرا شود، از لپ تاپ توسعه دهنده گرفته تا سرور پروداکشن. 

امیدوارم این مقدمه کوتاه برای کانتینرسازی شما را کنجکاو کرده باشد تا در مورد آن بیشتر بدانید. اگر چنین است، در ادامه با جزئیات همراه باشید تا مزایای کانتینری‌سازی را بررسی کنیم.

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی لینوکس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.
آیا می‌دانید در پارسدو می‌توان سرور مجازی Docker بر بستر دبیان 11 سفارش داد؟

درک کانتینرسازی به زبان ساده

تصور کنید یک جعبه بزرگ لگو دارید. هر قطعه لگو نمایانگر بخش کوچکی از یک برنامه کامپیوتری است، مانند یک قطعه پازل. اکنون، برای اطمینان از اینکه می‌توانید با لگوهای خود در هر جایی، در خانه دوستتان یا در پارک بازی کنید، به جعبه خاصی نیاز دارید که بتواند لگوهای شما را بدون مخلوط کردن یا گم کردنشان حمل کند. این جعبه خاص مانند یک کانتینر در دنیای کامپیوتر است.

کانتینرسازی روشی هوشمندانه برای بسته بندی برنامه ‌های کامپیوتری است تا بتوانند به راحتی بر روی هر کامپیوتری اجرا شوند، درست مانند جعبه لگوی مثال بالا که امکان می‌دهد شاهکار لگو خود را در هر مکانی بسازید. همانطور که هر قطعه لگو دارای نقطه خاص خود در جعبه است، در کانتینرسازی، هر قسمت از یک برنامه کامپیوتری فضای کوچک خود را دارد. این فضا همه چیزهایی را دارد که برنامه باید روی آنها کار کند: قوانین بازی، نحوه ساخت بلوک‌ها و حتی نحوه تمیز کردن بعد از زمان پخش.

وقتی در مورد کانتینرسازی صحبت می ‌کنیم، منظور قرار دادن برنامه‌ها در این جعبه‌های خاص است تا بتوانند به راحتی آنها را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کنیم، مانند حمل جعبه لگو از خانه به پارک. این بسیار مفید است زیرا به این معنی است که برنامه دقیقا به همان اندازه که در خانه کار می‌کند در پارک کار خواهد کرد. اگر پارک دارای انواع اسباب بازی‌ها یا قوانین مختلف است، لازم نیست نگران باشید. جعبه لگو شما همه چیز مورد نیاز شما را دارد.

بنابراین، کانتینرسازی مانند داشتن یک جعبه لگوی جادویی برای برنامه‌های کامپیوتری است و به همه کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را در هر کجا بدون هیچ مشکلی به اشتراک بگذارند و با آنها بازی کنند. درست همانطور که نمی‌خواهید یک قطعه از مجموعه لگو خود را از دست بدهید، کانتینرسازی اطمینان می‌دهد که هر قسمت از برنامه هر کجا که می‌رود، سالم باشد.

کانتینرسازی چیست؟


پنج مزیت استفاده از کانتینر‌سازی

مزایای Containerization به آن کمک می‌کند تا به عنوان یک فناوری تحول آفرین در توسعه و استقرار نرم افزار برجسته شود. مزایای زیادی دارد که هر کدام چالشی را که توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات با آن روبرو هستند، برطرف می‌کند. بیایید مزایای Containerization را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه توسعه برنامه مدرن را شکل داده است.

  1. قابلیت حمل و نقل پیشرفته در سراسر محیط

یکی از مزایای اساسی کانتینرسازی این است که می‌تواند سازگاری و عملکرد برنامه را در محیط‌های مختلف محاسباتی، تضمین کند. چه از یک ماشین توسعه لوکال به یک محیط آزمایشی یا از یک منطقه staging به سمت تولید حرکت کنید، با کانتینری‌سازی می‌توانید مطمئن باشید که برنامه شما دقیقا همانطور که در نظر گرفته شده است اجرا می‌شود. دلیل این ضمانت این است که هر کانتینر نه تنها برنامه، بلکه زمان اجرا، کتابخانه‌ها و وابستگی‌های آن را نیز شامل می‌شود. 

  1. بهبود بهره وری و استفاده از منابع

کانتینرها نسبت به ماشین‌های مجازی سنتی سبک‌تر هستند. دلیل این امر این است که آنها کرنل سیستم میزبان را به اشتراک می‌گذارند و نیازی به بسته بندی کل سیستم عامل با هر برنامه ندارند. بنابراین، آنها به منابع سیستم کمتری نیاز دارند و سخت افزار به طور موثرتری استفاده می‌شود. کانتینرها می‌توانند در چند ثانیه راه اندازی و متوقف شوند. این به معنای مقیاس پذیری سریع در پاسخ به تقاضای نوسان است که می‌تواند هزینه‌های زیادی را کاهش دهد.

  1. چرخه استقرار سریعتر

ماهیت سبک کانتینرها فقط استفاده از منابع را بهبود نمی‌بخشد. چرخه‌های استقرار را هم تسهیل می‌کند. با کانتینرها، برنامه‌ها را می‌توان به سرعت بسته بندی، حمل و نقل کرد و به کار گرفت. این یک راه موثرتر در سازمان‌ها برای اتخاذ شیوه‌های توسعه اجایل است. این سرعت همچنین شیوه‌های CI/CD را تسهیل می‌کند و به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر از همیشه ویژگی‌ها، اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها را به بازار بیاورند.

  1. مدیریت ساده و مقیاس پذیری

ابزارهای ارکستراسیون کانتینر، مانند Kubernetes و Docker Swarm، می‌توانند مدیریت کانتینر را ساده کنند. آنها ویژگی‌هایی مانند استقرار خودکار، مقیاس بندی و مدیریت برنامه‌های کاربردی کانتینری را فعال می‌کنند. با کمک این ابزارها، افزایش یا کاهش مقیاس برنامه‌ها و مدیریت سلامت برنامه آسان‌تر می‌شود.

  1. افزایش بهره وری توسعه و همکاری

در فهرست مزایای کانتینری‌سازی، این واقعیت که ناهماهنگی‌های محیطی را از بین می‌برد و فرآیندهای استقرار را تسهیل می‌کند، نکته مهمی است. به این ترتیب، می‌تواند محیط توسعه مشارکتی و سازنده‌تری ایجاد کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای نگرانی در مورد مسائل استقرار، بر روی نوشتن کد تمرکز کنند، آزمایش‌کنندگان می‌توانند به راحتی محیط‌ها را برای یافتن و رفع اشکال‌ها replicate کنند و متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند برنامه‌ها را به طور کارآمدتر اجرا و مدیریت نمایند. این سطح از کارایی نتیجه مستقیم استفاده از کانتینرسازی است که هر یک از اعضای تیم از آن سود می‌برند.


نتیجه
در این مطلب وبلاگ، ما سعی کردیم بدون نیاز به نکات فنی زیاد، کانتینری‌سازی را توضیح دهیم. همچنین در مورد مزایای کانتینرسازی مانند قابل حمل بودن، کارایی و بهره وری صحبت کردیم.