CAS حافظه RAM چیست؟

در هنگام خرید RAM ممکن است به لیستی از اعداد نشان دهنده تایمینگ برخورد کرده باشید. این اعداد نشان دهنده چه فاکتورهایی هستند و چه تاثیری در روند کارکد سیستم شما دارند. در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم.


در هنگام خواندن مشخصات رم ممکن است با اعدادی مثل: CL 16-18-18-36 ، CL 14-14-14-34 و یا CL 16-18-18-38 برخورد کرده باشید. اعداد نوشته شده بعد از CL نشان دهنده Latency یا تاخیر CAS رم است که برخی مواقع نیز به آن CL می گویند.

 

هر چقدر که Latency کمتر باشد، راندمان بهتر است


CAS Latency یک ماژول رم زمانی است که طول می کشد تا آن ماژول به اطلاعات خاصی از یک ستون در حافظه خود دست بیابد و آن داده ها را در خروجی خود آماده استفاده نماید. این زمان از لحظه ای آغاز می شود که کنترلر حافظه این درخواست را بفرستد. برای یک کیت رم با CAS 16 مدت ۱۶ چرخه کلاک زمان نیاز است تا یک تسک به پایان برسد.هر چفدر این مقدار پایین تر باشد عملکرد رم بهتر خواهد بود.
در نظر داشته باشید که دو رم با سرعتی یکسان (به عنوان مثال Gskill 3200 و XPG 3200) می توانند دارای ۲ زمان تاخیر متفاوت باشند. اولی CAS 14 و دومی CAS 18 که قطعا کیت دارای زمان تاخیر 14 کیت بهتری خواهد بود.

 

سرعت RAM در مقابل تاخیر RAM


با توجه به اینکه میزان انتقال اطلاعات (data transfer rate) هر رم نشان می دهد که چند مگا انتقال در هر ثانیه توسط رم (1000,000) انجام می شود (یک رم DDR4-3200 می تواند 3200 مگا ترانسفر در هر ثانیه انجام دهد) این زمان تاخیر برای کارایی رم بسیار مهم است.


CAS Latency به شما نشان می دهد که بیشترین تعداد چرخه های مورد نیاز برای ارسال اطلاعات از RAM چقدر است، اما شما می بایست به مدت زمان هر چرخه در رم نیز توجه کنید تا برآورد بهتری در مورد کارایی کلی رم داشته باشید.


در صورتی که رم های DDR4 جدید تر با قدرت و کارایی بهتری نسبت به DDR3 ها هستند، تاخیر آنها به نسبت بالا تر است. رم های DDR4 معمولا دارای CAS latency 9 یا 10 هستند اما همین اعداد در DDR4 به 15 می رسد. اما در هر حال با داشتن سرعت کلاک به مراتب بالاتر کارایی این رم های جدید در حالت کلی بهتر از مدل های قبلی خود است.